Zlatý potok 2006, 3.běh

Úterý- den 9. 22. Augusta

Stalo se táborovou tradicí, že když má Pavián narozeniny, tak pravidelně nevstává a nechává se budit. Jenže myslím, že způsob by se vám ani trochu nezamlouval. Čeká se totiž zdali vstane na 1, 2 a 3 pokus, ono nic, tak se na můj pokyn použije kýbl studené vody do spacáku. Myslím, že Pavián by normálně i vstal, ale tradice je tradice a on ji nechce porušit. Dnes se tedy suší zcela zmáčený spacák na špagátech za chatkami ... Počasí je vcelku přijatelné - oddíly hrají hry po oddílech.

Odpoledne nás čeká průzkum menhirů starých galských druidů - zde jsou pravidla:

Hledání druida

Všem provinciím se podařilo svými legiemi překonat nástrahy rozbouřené řeky a ani sousední legie jim nedokázaly zabránit aby se dostali na dohled menhirových kamenů.

Víme že za jedním menhirem je skryt druid, který má to po čem paseme nejvíce - tajný recept lektvaru síly.Nevíme však, kde onen starý druid přebývá, za kterým menhirem je skryt. A dále, pokud se nám jej i podaří nalézt, dokážeme odpovědět na jeho záludné otázky? Není ale radno se zde, na místě staré magie a kouzel zdržovat příliš dlouho...noc nás zde nesmí zastihnout....

 

Hra je nebojová, je styl hradů nebo pyramidy se 4 úrovněmi.

Táborníci budou rozděleni na barvy - provincie a ty potom ještě na 4 stejně silné skupiny, vznikne tedy celkem 12 skupin.

Skupiny musí držet při sobě a pohromadě.

Skupiny budou vybaveny pasem - papírem, kde si napíší jména, a startovací místo, které budou muset nalézt. Dále všechny místa další, které navštívili a otázky , které jim byly kladeny.

Příprava: V lese se určí prostor, a na stromy se připevní větší , dobře viditelné listy s názvem menhiru ( hradu) a otázkou. Otázka bude mít 3 odpovědi - 1 správnou - a 2 špatné . Špatná odpověď posílá skupinu na jiný menhir na téže úrovni, správná na menhir o stupeň výše.

Menhiry - úrovně nejsou  rozlišeny prostorově.  Jako poslední je menhir , který při správné odpovědi pošle skupinu k druidovi. V rámci přípravy - určit hlídky, napsat níže následující menhiry, rozvěsit po lese. Určit druida, dát mu otázky a lístečky s receptem (Recept bude obsahovat správné množství ingrediencí - ty však budou napsány cizí řečí - při příští hře bude možno zjistit překlad. Druid bude mít 12 ingrediencí nechá vybrat první příchozí.

Hlídky - pretoriáni V lese se budou pohybovat skupinky - dvojice pretoriánských hlídek, které mohou kontrolovat pasy a celistvost skupiny. Pokud  skupině bude nějaký člen bez záznamu do pasu chybět - mohou skupinu diskvalifikovat...

Realita - některé skupiny hrou jen proletěly, jiné měly potíže a spoléhaly že jim snad „něco" pomůže. Ale ono nebylo co . Opravdu záleželo jen na schopnostech a znalostech všech členů jednotlivých skupin. Samozřejmě že nakonec prošli všichni...

Zajímavá byla situace u druida. Byl hlídán dvojicí Galů s kopími - Kubou a Chalupou, kteří se skvěle zhostili rolí a hráli podobně jako v našem filmu. Samotný druid - Qíík vedl se skupinami ještě moudré řeči a většinou všem recept dal. Podstatné ale bylo že všechny 3 provincie dostaly recept ale že tento byl napsán v galštině - tedy nejsme o moc chytřejší. Budeme muset najít nějaký překladový slovník... - to ale zase příště.

Večer - těsně před večeří se spustil liják. Už odpoledne při hře sem tam něco káplo, ale jak jde recept...

Jenže nyní máme problém - udělat oheň v dešti nebo prohodit se zmítačkou-plánovanou na další den?

Najednou pršet přestalo a já jsem se rozhodl riskovat a nařídil jsem oheň ( tomu budu vždy dávat přednost)k velkému žalu některých slečen...(víte že jedna tady má i lodičky?!!). Občas na nás sice káplo a byl jsem z toho mírně nervozní, nakonec vše ale dobře dopadlo. Program oddílů byl sice plošší, ale to bylo krátkým časem na přípravu - o to více jsme si zahráli na kytary a zazpívali. Děcka tento oheň pak hodnotili jako lepší než ten první...

No a jdeme spát. My tedy jak dobře víte ne. Večer se chystá úplně nová celotáborovka Kletba Galů -  na bázi hry Poseidon - viz i film, která bude dost akční (musíme však vynechat nejmladší oddíly...) Měla by být ve čtvrtek nejpozději v pátek večer.

 

Středa- den 10. 23. Augusta

 

Ráno to ještě jde. Je zataženo, ale neprší. Během snídaně se ale dává do deště a my řešíme alternativně situaci filmem Piráti z Karibiku 2. Celkem se to hodí-vedoucí mezitím dávají hlavy dohromady a pracují na hře Kletba. Během dopoledne na nás přijíždí také hygiena a procházíme bez ztráty kytičky - tedy my jo, děti ne. Hygiena nám vytýká bordel v chatičkách dětí....

Déšť ustává a kolem oběda dokonce svítí slunce. Je to skvělé , protože jdeme po krku onomu překladatelskému slovníku, bez kterého je nám recept na nic.

Hledání překladového slovníku

 

Velké zklamání bylo vidět ve tvářích římanů když získali recept na kouzelný lektvar síly, který jim ovšem mnoho nepomohl, protože ingredience v něm popsané jsou nesrozumitelné. Je však známo, že kdesi v temném lese žil poustevník, který dobře rozumněl jazykům a řečem národů a pokoušel se sepsat slovník . Je to jediná možnost jak převést nesrozumitelné názvy bylinek a šťáv z řeči galské na nám srozumitelnou latinu. Jděte tedy a hledejte v lesích polorozbořenou chatrč a když budete mít štěstí, třeba naleznete i svitky převodů slov. Snad budou ještě čitelné!

 

Pravidla:

Hra je  rozdělena na 2 etapy: bojovou a úkolovou, které na sebe navazují.

Tábor bude rozdělen na 3 základní barvy - žlutá , zelená, modrá a ty potom rovnoměrně na  12 skupin. V  každé skupině byl oddílák, praktikant, hraje také doktor.

Skupiny budou mít obličeje pomalovány svými barvami a speciálními znaky - trojúhelník, čárky svisle, čárky vodorovně, kolečka   a budou rozptýleny do kruhu po lese.

Od středního místa s Hlavasem půjdou svým směrem po 30 stupních do 50 metrů od středu.

 Každá skupina nese 4 lístečky s informací typu:   „credula / 12 " - tyto lístečky budou umístěny viditelně,připínákem na strom  dosahu cca 10m od hlavního stromu skupiny . Válečníci mají na rukou fáborky - to jsou životy, které se při boji strhávají (každý měl nárok na 3 životy - čárkovat na čelo). Každý strom-skupina navíc má právo z nejmenšího táborníka (1-2 oddíl) vytvořit jednu tzv dělovou hutututající kouli, která byla nezničitelná a mohla pobíhat jen v těsné blízkosti slov a hl. stromu a pouhým dotykem mohla likvidovat nepřátelské válečníky.

Cílem bylo zjišťovat uvedené kombinace slov z cizích lístečků a tyto zaznamenávat. Jakmile bylo dosaženo minimálně počtu 35 slov ze 42 reálných, mohla skupina otevřít zapečetěný dopis, s informací kde by se měl nacházet další klíč. Tam se měla skupina vypravit a řešit podivné šifry . Závěr hry byl ryze úkolový a skupiny se snažily ve splnění úkolů vzájemně předběhnout. Pořadí úspěšnosti: modří/žlutí/zelení.

Nyní již máme rozdány ingredience, máme recept a je nutné zjistit jestli máme těch ingrediencí potřebný počet. Je možné mezi provinciemi zavést obchodní vztahy a ingredience vyhandlovat.

Večer - očekávaná zmítačka ke které není co dodat - právě probíhá. Před chvílí jsem ukončil oblíbený ples upírů, který skončil tentokrát vítězstvím lidí. Sláva aspoň něco. Jsme unavení. Nejen tedy my, vedoucí ale i děti. Zítra přes den zařadíme klidnější zaměstnání, ale večer možná... - no nebudu předbíhat.

Čtvrtek- den 11. 24. Augusta

Včera jsem vám zapomněl podat informaci o události, která by mohla vážně zasáhnout do běhu na táboře. Během hledání překladového slovníku v lese zůstalo v táboře osazenstvo kuchyně. Nebylo by na tom nic neobvyklého, kdyby se naše šéf-kuchařka Táňa neklouzla. Diagnóza byla jasná - zlomená lýtková kost v blízkosti kotníku. Začaly nám komplikace a to 4 dny před koncem tábora. Vše se řeší příslibem účasti Babči - paní kuchařky , která s námi taky jezdila - Tániny matky. Když jsem tuto zprávu - o úrazu Táni - sděloval táboru, spousta dětí - T-ček, a z 8 a 9 oddílu se nabídla že by moc rádi v kuchyni vypomohli a situaci naší Táni pomohli ulehčit. Musím říct, že jsem na ně byl pyšný. Dnes tedy si 2 děvčata přivstaly - přestože to není nic příjemného- a pomáhaly se snídaní. Na oběd vypomohli zase dva kluci.

Neprší je krásný den. Dopoledne je krásný den, Pavián připravuje cosi podivného na večer... program je jinak po oddílech. O odpoledni vám toho moc nepovím, protože odjíždím do Nového Bydžova pro Babču. Mezitím nám však přichází na návštěvu a pomoc oddílák 1 turnusu - Šaman, který veze to co potřebujeme a co jsme nesehnali v Králíkách - film Dobrodružství Poseidonu. Není naším zvykem pouštět dětem film, když se dá být v lese - ale my nutně potřebujeme aby tento film byl shlédnut.

Na nástupu se kromě obyčejných věcí přihodilo taky něco nového. Z ničeho nic jsme začali rozdávat lodní lístky a to do 3 lodních tříd. Rozdělení tříd záviselo na aktivitě dětí při plnění zkoušek na mírové a vojenské pozice. Jistě již víte z předchozího dne, že se nám podařilo získat recept na výrobu kouzelného lektvaru a tento je nutné přepravit do Říma. Nejjednodušší a asi i nejrychlejší bude cesta lodí. Aby zůstaly provincie funkční a byly i chráněny, zůstávají tady nejmenší oddíly.Ostatní dostávají připravené lodní lístky se jménem předělaným do římského tvaru, vymyšleným povoláním ( pokud možno komickým) a věkem ( od 2 do 102 let...). Jsou nastaveny také příbuzenské vztahy, vznikají rodiny....

Večer trubka svolává tábor k hangáru - největší a nejbezpečnější římské galéře Galia Regině ( královna Gálie), kde oddíláci již vše připravili a taky namaskovali sami sebe.  Já jsem nyní kapitán Darius Nautilus a jako první provádím trupem lodi nejmenší oddíly - 1 a 2 aby alespoň jednou navštívili tuto skvělou loď. Potom probíhá loučení zůstávajících s odplouvajícími a dochází k naloďování pod vedením důstojníků . Zajímavé bylo rozlišení na třídy, jak jsem psal, ti nejaktivnější jedinci se dostávají do 1 třídy, kde jsou podávány zákusečky, každý má téměř osobního stewarda, bouchá šampaňské... 2 třída je třída normální kde se stewardi chovají slušně, jídlo se podává prostší a vše je skromnější. Nejhůře je na tom samozřejmě 3 třída, která sedí na karimatkách a „zákusečky" prostě nejsou...

Skoro 1,5 hod. běží zábava - zatímco plujeme - lidé se seznamují komunikují mezi sebou členové 1 třídy mají volný pohyb po celé lodi, 2 třída může pouze do 3 třídy nesmí do 1. členové 3 třídy nesmí nikam. Zajímavé je 3 třída má snahu provést revoluci, zbořit zástěny a vyžaduje rovné zacházení. Je to moc zajímavé až poučné, ale do této hry nic podobného nepotřebujeme. Stojí hodně úsilí udržet nastavený řád. Výhrůžky typu hození přes palubu a sežrání žraloky vůbec nepomáhají  - zabírá až hrozba zrušení poslední diskotéky - vidíte že ne každý se do své role dokázal ponořit. Hraje se na kytary, pak chvíli běží tanec na disco...

Mezitím v táboře probíhají poslední přípravy nutné k této náročné hře. Zhasíná se celý tábor, stanoviště se osvětlují svíčkami ve flaškách, připravují se mapky pro stewardy....

A je to tady , plavčík v koši hlásí obrovskou vlnu na levoboku, kapitán volá na kormidelníka aby postavil loď proti vlně, jenže ta je moc rychlá a loď příliš pomalá...Vlna nás zasahuje přímo a loď se převrací kýlem vzhůru. Jako s podivem všichni přežíváme první minuty katastrofy. Jenže jsme uvězněni v útrobách lodi. Brzy dojde kyslík... Brzy se loď potopí do hlubin... Je nutné dostat se nástrahami a poničeným zařízením lodi na povrch...Na lodi vládne chaos a zmatek....

Stewardi a důstojníci nabízí své služby průvodců, každý však vidí jako vhodnou jinou cestu. Vytváří se skupinky po cca 10 cestujících. Některé osobní a rodinné vazby se trhají....Zakrátko je hlavní jídelna až na kapitána a na pár vedoucích prázdná a my ji musíme rychle připravit pro ty, kteří hru „neustojí". Jednotlivé překážky jsou opravdu těžké. Cílem je pokusit se vžít do role lidí bojujících o život, pomáhajících si nebo naopak sobeckých. Jednotlivé překážky vypadají takto:

-přehoupnutí se na laně přes řeku  

-podplazení se pod 2 auty za sebou ( asi nejtěžší překážka)

-jehla - prošití se zábradlím bazénu bez dotyku země,

- cesta po schodech zhaslou budovou k tikajícímu předmětu a potom splazení se dolů 

-přechod přes lávku

-vytažení hřebíku z prkna v hloubce pod vodou

-nalezení klíče - pet láhve pod vodou

-prolezení šachty

-prolezení zavěšených pneumatik - větrací šachta

-prolezení malého okénka

-přelezaní žebřin z obou stran.....

Nezvládnutí překážky mělo za následek odpadnutí člena skupiny , jeho „umření". Byli i takoví, co překážku úmyslně vzdali, nezvládli. Potom následovalo jejich odvedení černými dámami pro věci na spaní a společná noc těchto „mrtvých" v hangáru, který jsme mezitím připravili na spaní. Nakonec v hangáru - lodní jídelně spí 44 cestujících. Ostatní, úspěšní, kterým se podařilo zachránit se šťastně dostávají na palubu římské rybářské lodě - jídelna, kde si dávají horký čaj, sdělují si miliony zážitků a odchází spát. Místa jejich některých kamarádů v chatkách však zůstávají prázdná...

Hra byla extrémní a náročná. Prověřila vůli i osobnost jednotlivců, jejich schopnost vžít se do role, pomáhat ostatním , obětovat se ... Tato hra byla extrémní i na nás, protože vlastní příprava dala zabrat a samozřejmě dospěláci se účastnili s jednotlivými skupinami a umírali také.  

Trochu předběhnu - ráno se budíme do plačtivého dne a všude kolem stále slyšíme dojmy z této hry. Malí 1 a 2 - se pořád zvědavě ptají co to bylo za akci a velcí zkušeně poučují... Vedoucí na ráno připravili křížky s lodními lístky římanů, kteří  nezvládli překážku a místem kde padli....

Nyní jsme po snídani je právě:

   Pátek- den 12. 25. Augusta

 A prší. Oddíly mají odpočinkové zaměstnání uvnitř. 5 - Sweetovi hoši dokonce spí! Tábor odpočívá. Nejnáročnější hra je za námi. Dnes však budeme mít sedavé, odpočinkové zaměstnání abychom nabrali sil. Na dnes jsou zakázány i noční hry. Zítra nás bude čekat poslední celotáborová hra - Vaříme lektvar!

Takže nejen 5 oddíl se oddal spánku, kromě nich to byly ještě další dva. Celkově je celý pátek klidný, dopoledne ustává déšť a  odpoledne už je hezky a slunečno.

I odpoledne pokračuje klidnější zaměstnání po oddílech.

Večer nastupuje druhé a poslední kolo Cézarova baviče. Je protkáno řadou kulturních vstupů - kapela, jamajský bob, a na závěr po závěrečném předvedení se účinkujících se naprosto spontánně rozejelo karaoke celého tábora - Pokud jste se ještě s termínem karaoke nesešli - jde o to že hraje známá hudba beze zpěvu a na plátně se promítá text. Tento text máte před sebou a známou písničku vlastně zpíváte. Bylo skvělé pozorovat celý tábor jak ve stoje (Tiffany v sedě na koni - Mýval) mává rukama ze strany na stranu a zpívá. Moc hezký večer....

 

Sobota- den 13. 26. Augusta

Ráno se budíme do hezkého jitra, snídáme a oddíly se vydávají na program. Qííkovi hoši staví oheň, čeká nás dnes večer poslední táborový oheň se soudem vedoucích. Vidíte, ani jsme se nenadáli a máme jen několik desítek hodin do konce tábora. Za dobu co nám ještě zbývá, toho ale ještě musíme hodně stihnout. A tak Sweetovci - 5 střílí z luků, T-čko ze vzduchových pistolí, ostatní jsou v lese a hrají oddílové hry. Odpoledne nás bude čekat ještě jedna významná hra a tou bude závěr celotáborovky. Budeme konečně vařit lektvar!

Další text dopisuji až v pondělí večer. Závěr tábora byl tak dynamický, že jsem prostě nenašel čas si sednout k pc a stránky dopsat...

Tedy odpoledne:

Chystá velká konfrontace mezi třemi provinciemi. Jak již víte největší a nejbezpečnější loď bezpečně ztroskotala a z ní zachránivší se římané se nedostali do Říma ale zpět na naše vzdálené provincie. Vypadá to tak, že Řím nám je nedostupný. Legáti usoudili, že stejně tak jsme Cézarovi nedostupní i my a protože již mají kouzelný lektvar, že vlastně Řím ani nepotřebují. Rozhodli se proto založit Řím nový. Ale kdo bude tím vyvoleným císařem? Mývalus Optimus Scipio, Pavianus Idealus nebo Qííkus Maximus?

Je jasné že se schyluje k velké bitvě. Všechny 3 provincie se svými legiemi již vaří lektvar a trénují strategické útočné i obranné akce. Hra se hraje pomocí štítů a papírových koulí na gumičce. Zásah do těla znamená vyřazení válečníka. Každá armáda přichází s vlastní taktikou. Kolem 16:30 bitva započala. Chvíli se štěstí klonilo na stranu žlutých , kteří měli skvěle vypracovanou taktiku obrany a zatímco stáli pevně v šiku zelení a modří se mydlili navzájem. Jenže pak pochopili hrozící nebezpečí a vrhli se na žluté. Žluté postihla jako první ztráta velících důstojníků a jako první se začali rozkládat. Rychle je však následovali zelení, kteří po ztrátě velení ztratili na účinnosti svých útoků. Nakonec modří dolovili zbytky cizích armád a my jsme mohli prohlásit, že všichni uvařili lektvar správně, ale nakonec rozhodla taktika.

Na nástupu máme první dba letecké dny za bordel na chatkách ( 3x prasátko) a vyhlašujeme jako vítěze Cézarova baviče Sebastiana Jardu Jágra a odjíždíme jej pozvat na něco spešl do hospody. Moc času však není , protože v 19:30 začíná táborový oheň a poslední soud. Tresty jsou perfektně originální - já například za ty sršně jsem se musel přestrojit za sršně bzučet, létat kolem ohně a skloňovat slovo sršeň! Po trestech a jejich splnění pokračuje oheň posezením s kytarou,večerka byla ve 22:00.

 

Neděle- den 14. 27. Augusta - den poslední (celý)

No a máme tady den poslední, kdy se budeme jen odpočinkově bavit - teda ne my , ale děcka. Dopoledne je klidný program po oddílech, většinou se bilancuje a povídá, co se líbilo a co méně - je to taková naše pravidelná zpětná vazba.

Odpoledne je tradiční jarmark. Děcka utrácí své zásoby smrků za různé smysly i nesmylsy, pijí v hospodě speciální žbrndy - jako bylo třeba močálové tajemství apod. baští ježky, opečené placky, střílí z air-softového automatu objednávají si cd-čka s fotkama z tábora... Na závěr probíhá do nástupu ještě dražba různých předmětů táborových dospěláků, poprvé se dražil taky živý oddílák - Pavián , o kterého byl velký zájem. Musel zajistit svému kupci večeři, pohádku na dobrou noc... Mám pocit že jej vydražila za 300 smrků Majda...

Co může být jiného na poslední večerní program než rozlůčková zmítačka? Probíhala pro mladší do 21:30 a starší do 22:00. Pak ji končíme, protože taky nás čeká večerní posezení s poděkováním oddílákům, praktikantům a všem , kteří se zasloužili o zdárný průběh letošního už 26 turnusu našeho tábora!

 

Pondělí- den 15. 28. Augusta

Ráno se kmitá. Jsou rozděleny rajony a prostory, které se musí kromě vlastních chatek ještě dát do kupy a uklidit. Já během večerní zmítačky balím tábor, a protože toho je skutečně hodně, pokračuji ještě toto dopoledne. Všude je shon, zmatek, popelnice přetékají, musíme je sešlapat...Kolem 9:15 přijíždí luxusní autobusy a tábor odjíždí v 9:45. Já však s dětmi nemohu, protože musíme tábor ještě uzavřít s majitelem lokality.

No je trochu smutno, na druhé straně úleva, že vše dopadlo dobře a i tento turnus se zařadí mezi ty nejlepší. Stihli jsme rekordní množství celotáborovek - celých 9 z toho 2 noční.

Tak to je snad asi vše - ahoj za rok, to se budeme asi vracet do PRAVĚKU !!!!!

Sobota - den 6. 19. Augusta

Ráno nás vítá opět slunečné a příjemné ráno a oddíly spěchají na rozcvičku. Snídáme kakaíčko s vánočkou a hrrrr na oddílový dopolední program. Za velkou pochvalu stojí práce T-čka, které připravilo pro menší polovinu tábora krásný závod - Pohádkový les. Mohli jste zde potkat Rumcejse s Mankou Sněhurku, Krtečka a jiné skvělé postavičky. Taky jsem si závod zaběhl, ale protože mě parťáka dělala boxerka Méďa a moc mě nenapovídala , neuspěl jsem jako ostatní.

Césarovi čuníci a Mek- not-sevl „Už to nevydržím" , Zahrádkáři - Splašený koule - paintball, a konečně Sexpedice - si zahrála na manažery.

Na oběd máme Segedín v poledním klidu se začíná zkoušet pozice Triare - musíte proběhnout uličkou a krýt se štítem před palbou věží (míček na gumě).Za toto zaměstnání se podařilo pouze 4 principům postoupit na hodnost triare. Podívejte se na fotografie.

Odpoledne se zvoní nástup, přinášíme mapu a upozorňujeme že legie stojí před vodním tokem za kterým už je Galie. Řeku však přejít nedokážeme , naše zbroje jsou moc těžké - utopili bychom se. Je nutné proto postavit most. Zde vám přináším hru s pravidly:

Stavba mostu

Návrh motivační řeči:

Naše provincie získaly čestné standardy, a daří se jim i po ekonomické stránce. Máme jak vojáky do legií tak první hospodáře či léčitele. Myslím, že bychom se měli vydat za tajným receptem do Galské osady. V cestě nám ale stojí překážka - tou je řeka. Naši legionáři jsou těžce obrnění a na koních jezdit neumí. Jak dál??

Je nutné postavit most.

Není to však úkol jednoduchý, musíte most nejen stavět, ale i chránit proti konkurenci druhých dvou provincií!

Odměnou však budou menhirové kameny , které uvidíme na obzoru po překročení řeky... Tam někde sídlí druid....

 

Hra - opět nic nového pod sluncem - již jsme hráli stavbu čínské zdi, vodovodu či železnice...

Vyhlédnou se tři místa v lese, aby tvořila zhruba rovnostranný trojúhelník. Místa by navíc měla obsahovat vyjeté koleje s cestou, které bude možno přemostit.Šířka cesty ba měla být přibližně stejná. Nutno připravit -ocásky a dané počty životů 120 ks.

Vlastní stavba

Je třeba aby most byl samonosný, je možno jej všelijak zdobit dělat zábradlí, strážní budky apod.

Jediné omezení je nosník. Nosník je prvek jdoucí z jedné strany na druhou a nesoucí těleso mostu. Je možno použít libovolný počet nosníků, ale každý je třeba zakoupit za 50  získaných nepřátelských životů.

Stavba je nedotknutelná a pokud se jí cizí válečník dotkne - je mrtev a odevzdává svůj život.

Stavitelé - cca 10 budou označeni krepákovou čelenkou své barvy a jsou nedotknutelní, sami se ani o boj nezajímají.

Stavební inženýr - oddílový vedoucí, počítá ukořistěné životy, povoluje použití nosníku a zadává další pomocné stavbičky. Je nedotknutelný, boje se neúčastní.

 

Boj

Bojuje se na ocásky za kalhotami a životy.Cíl je strhnout nepříteli ocásek. Životů dostanou všechny 3 provincie stejně (cca 120 životů)

Dělová koule - Každá provincie má nárok na jednu dělovou kouli jako ochranu centra - je to člen 1 nebo 2 oddílu, je označen černým šátkem na hlavě. Dělová koule se nabije na základně - centrální strom a je vystřelena dle svého rozhodnutí na nepřítele. Může kličkovat, musí však po celou dobu letu hututututat. Jakmile jí dojde dech vrací se rychle zpět se nabít. Během tůtání, koho se dotkne je vyřazen. Může zlikvidovat i více nepřátel naráz. Funkce je přenositelná.

 

Bojové bonusy: za každého legionáře , kterého provincie již stihla získat ( poledňákové zkoušky ) dostane provincie životy navíc:

Za každého hastati  - 1 život navíc

    Principa - 2 životy navíc

Triariho -  3 životy navíc

Střelce - 4 životy navíc

Mírové bonusy - snižují cenu nosníku o 1

 Na závěr je nutné most přejít a dostavit se po přejítí na stanovené místo

Závěr - hodnocení hry

  1. Zhodnotí se bojová situace provincie - získáno / ztraceno životů
  2. Zhodnotí se stavba praktičnost/kvalita/nápaditost/krása

Hra proběhla za slušného tepla a povedla se ( mám pocit že tyto veliké akce vychází skvěle.) Zelení projevili taktického genia, modří zase stavební schopnosti, žlutí promarnili nejlepší startovací pozice - vysoké bonusy...Skončili jsme pár minut před nástupem a všechny legie se bezpečně dostaly přes řeku. Nyní jsme v Gálii Na obzoru vidíme podivné menhirové kameny. Co nás tam čeká? Získáme lektvar a recept nebo nebudeme stačit utíkat?

Po nástupu a večeři  - právě nyní probíhá dětmi vyžadovaná zmítačka. Děti bugří na hangáru, já sedím u notebooku a píšu tyto řádky. Dnes bude prodloužena večerka a zítra se posunuje budíček a ruší se rozcvička. Máme totiž před sebou neděli...

Neděle - den 7. 20. Augusta

Velmi děkuji všem Vám , kteří jste odpověděli na zadání s názvem - SRŠEŇ - sešlo se zde spousta mejlů a je možné konstatovat že sršeň je ,on i ona. Tábor, který řeší podobné zadání je rozpolcen a nemá k dispozici naučné slovníky. Dnes na nástupu provedeme osvětu na základě Vašich zpráv. Díky

Zjišťujeme že mnohé děti si s sebou  vzaly mobil a co hůře s Vaším vědomím. Připomínám určité instrukce co s sebou ano a co ne. Nám to opravdu tady dělá potíže a pak nemáme čas řešit to co potřebujeme a to jsou hry. Někteří rodiče nám zasahují do vnitřních věcí chodu tábora, které byly nesprávně či nepřesně interpretovány přes sms. Tedy příští rok pravděpodobně při výběru dětí na tábor k tomuto přihlédneme.

No a jak vypadala neděle? - Opět krásné počasí, no a podívejme se jak vypadal program Nejmenší kluci si zahráli v bažině paintball - nebojte bažina není reálná je to jen název místa v lese. Římanky a Gladouši se vydali na velkou výzvědnou výpravu a přepadli místní rozhlednu nad Králíkama. Césarovy kočičky vyráběly štíty a koule na gumičce - některé jsou obzvláště dobře vyvedené... No dements si dali Velkou Pardubickou, Mek- not-sevl a Césarovi čuníci hráli hry na důvěru, Zahrádkáři si zastříleli z luků Sexpedice - Rodenův závod a konečně MMCCCLXXV nebo VI si zobchodovali na obchodně-strategické hře burza.

V poledním klidu jak je již zvykem proběhly zkoušky na různé pozice a mě pomalu dochází kufr peněz, protože jich spoustu rozdám jako žold či mzdu na každodenním nástupu.

Odpoledne je po program opět po oddílech, je ve znamení hezkého počasí a her v lese, výroby štítů, horolezecké stěny, hraje se zase paintball - oddíly , kteé jej ještě neměly a my už kmitáme v přípravě zítřejší úkolové hry - Cesta rodin do Říma za Césarem.

Večer se zvedá vítr , ale riskujeme a pořádáme venku pod nebem soutěž - o Cézarového baviče. Celkem se přihlásilo 15 odvážlivců, slyšíme zpěv, kytaru, básně, sledujeme okem zjihlým tanec. Jako kulturní vložka vystupuje kuchařka Táňa se svým jazzovým podáním, a kapela snů - VEPRA - vedoucí-praktikanti. Trochu spěcháme, máme připraveno ještě letní kino a volíme Garfielda. Pod nočními hvězdami promítáme na plátno 2x1,5, přes děti před tím hážeme deky aby nenastydly... no paráda i to počasí vydrželo.

Prodlužujeme večerku do okamžiku ukončení filmu - ale ještě bych rád podotkl, že film je dobrovolný, tedy ne povinný a pokud se dětem chce jít spát mohou odejít.

Pondělí - den 8. 21. Augusta

Neuvěřitelná náhoda tomu tak chtěla aby zrovna dnes, v den výročí vpádu vojsk, si nejstarší oddíly - 8,9 a T usmyslely výpravu do Králík. To by ještě nebylo nic zvláštního, jenže, oddíláci se rozhodli , aby děckám předvedli jak se kdysi žilo plněním soudružských povinností a pětiletých plánů, uspořádat prvomájový průvod. Cestou se naučili budovatelské písně ( moc jich neznali - sami téměř nejsou pamětníky...) a pak dělali ostudu v Králíkách. Reakce lidí byla různá - lidé se většinou smáli, ale byli i tací co se chtěli přidat a jiní co jim nadali. Závěr však předčil očekávání děcka prohlásili, že by v takové době-kde se muselo zdravit na povel, už žít nechtěli a že jsou rádi za tyto časy...

Samozřejmě toto byla jen část jejich činnosti, jinak plnili spoustu jiných úkolů - a při této příležitosti bych se rád omluvil kamarádovi Robertovi Látalovi a jeho ženě, za kterými jsem děcka poslal s úkoly. Ono jde o to že 5 lidí co vám zazvoní u dveří ještě berete ale desátého máte chuť už poslat někam...

Tak úkoly byly splněny a činnost ve městě provedena.

Co dělali dopoledne ostatní oddíly?Paviánova 7 si zahrála brainball na hřišti a při tom vymysleli obdobu Harry Potterovského fanfrfálu, ten budou hrát zítra...Zkusím pak udělat fotky, protože nápady jak létat na koštěti ve vzduchu a přitom hrát a přitom - si neublížit jsou velmi zajímavé.3 oddíl se změnil ve vojenské komando a zahrál si paintball, 6 trénovala horolezení a pak lukostřelbu, 5 a 2 vyráběli štíty, 5 se pak ještě zašila s kytarou, 1 si dala výpravu na rozhlednu, 4 chystala dříví na oheň a holky se rozhodly uklidit portýrnu - my to nechtěli , ale Čokoláda (členka oddílu) rozhodla a už se s tím nedali nic dělat... no a to je asi z výčtu vše.

V poledním klidu chystáme odpolední úkolově-rodinnou hru, která propuká aniž by děti dostaly svačinku. Tedy ne že bychom je chtěli trápit hlady, ale jedna ze součástí - etapy je část ptačí hnízdo - kam si musí děcka na laně vytáhnout člena rodiny a kde je na hoře uvázana pro rodinu svačina. No a jak vypadala pravidla?

Cesta za strýčkem Caesarem

Návrh motivačního proslovu:

Milí provinční Římané,když  sleduji s jakou vervou se na svých provinciích snažíte naplnit moje přání - získat tajemný lektvar... rozhodl jsem se , že vás i s Vašimi rodinamimusím ocenit. Dostavte se proto spolu s členy vašich rodin ke mně do Říma, kde budete mít možnost mě složit hold a já  vám naopak předám mé ocenění.

Samozřejmě si budu nejvíce považovat rodin, které se dostaví v co nejkratším čase.....

 

Tábor je rozdělen dle barev. Dále se z nejstarších oddílů určuje otec a matka rodiny, k nim se přiděluje zbytek tábora jako děti . Rodin bude cca 20

Již víme že nás hodlá přijmout samotný César a takové pozvání se neodmítá. Je však třeba urychleně sbalit svoji rodinu a vydat se na cestu.

Rodiny dostávají plán trasy - mapu a dopis v morseovce, kde je psáno, že rodina musí mít sebou 2 kufry ( prázdné) 1 batoh, 1 karimatku, 1 spacák a každý šátek. 

Kdo neumí morseovku, může si ji koupit za 100 smrků , kdo nemá šátek může si jej zakoupit za smrky taky.

Dopis - pozvánka od Césara pošle  vybavenou rodinu k cestovnímu menhiru. Zde se předloží pas, rodina předloží předměty, které musí mít sebou, proleze turniketem - zavěšená pneumatika, a hurá dál - k bazénu, kde se rodina doví, že jim utekl pes, spadl do bazénu a bude třeba jej zachránit.  Pes=PET flaška se šňůrkou. Někdo se musí svléct rychle do plavek a  zachránit cenného člena týmu. Po záchraně a usušení a celá skupina se hrne k podzemnímu tunelu-Vesuv, kde je dostavníkové nádraží a dostavník - rodina musí projít podzemní tunel s mělkým potokem pod nohami (otcové mohou brát nejmenší děti do náruče...)

Bohužel nejmenší dítě cestu nevytopeným dostavníkem nevydrží a onemocní, proto další cesta rodiny vede na ošetřovnu (teepee), kde se rodina svléká do spodního prádla dítě obléká do odloženého šatstva ostatních , bere dítě do náručí a spěchá do sanatoria - stanu. Zde je již dítě vyléčeno a všichni si oblečou své věci zpět na sebe . Rodina dostává hlad. Proto jde na tržnici (na hřišti) ale dorazí pozdě a všude je tma. Všem kromě otce se zavazují oči a otec musí z jednoho místa rodinu navigovat aby prošla 4-mi metami. Následuje orlí hnízdo - se zavěšenými svačinami kam se musí dostat nejmenší člen rodinky.Poté zase se chce čurat psovi - je čas navšívit zvěrolékaře u potoka - a hangáru, který udělá do psa malou dírku a nejmenší dítě musí psa vyvenčit - vymačkat vodu dírkou z PETky. Odtud vede cesta dál k propadlému mostu přes místo s hady- přelézání na lanech a  řeku ( prolézačky, kde musí všichni bez bot přelézt, děti však nesmí došlápnout a rodiče musí vše přes pomyslnou rozvodněnou řeku přenést -cca 15m bagáž i děti.

Když se podaří, následuje disciplína Plíseň v botě - zde si všichni členové mění boty - nikdo nesmí jít ve svých, a protože cizí botky smrdí, musí si každý nasadit plynovou nebo paintballovou masku, na konci do svých bot, jenže na děti zaútočila divoká svině- rychle je třeba je zlikvidovat dobře mířenou střelou luku přes překážku. Rodina má jen 3 pokusy, pokud se netrefí ani jednou, musí počkat a dát přednost rodině za sebou. No a protože jsou všichni unaveni a nožičky bolí, únava se nejlépe projeví , když se členové rodiny svážou nohama k sobě, takto vytvořený jedinec se jen pomalu hýbe, téměř jen plazí k Césarovi vzdát hold který převezme pas proti odměně , kterou slíbil...

Jako odměnu César předává šlechtický titul, který je symbolizován římskou přílbou, dekretem a osobním poděkováním. Komu se to podaří za život spatřit Césara? Já ho třeba ještě nikdy neviděl...( a asi ani neuvidím...)

Každé stanoviště je obsazen dospěláky, kteří hlídají regulernost hry, kontrolují vybavení rodiny, a zapisují splnění do cestovního pasu.

Musím říct že děcka neumí morseovku, na prodeji abecedy jsem  hodně pomohl římské pokladně. Někteří i když už tuto abecedu mají ji neumí rychle použít a tak první rodina již stála před Césarem kolem 16-hodiny a některé ještě balily věci na cestu. Poslední rodina se dostavila 2 minuty před nástupem...

Večer se tábor schází na měření sil. - Síla Gladiátorů. Program je rozdělen na 2 části - jednak měření sil po oddílech ( sleduje se samozřejmě hmotnost) a poté síla mladších a starších barevných legií - Co se týká oddílů, mnoho překvapení se nekonalo. Mezi mladšími jsou těmi silnějšími 4 a 5 a u starších je to 7,9 a T. Co se barev týká, tak u mladšího tábora je pořadí síly: zelení/žlutí/modří a u staršího zelení/modří/žlutí. Stíháme tak akorát, poslední zápas je již téměř po tmě, ale je platný a my můžeme turnaj ukončit.

Také jsme mezi námi přivítali naše dlouholeté oddílky a zástupce - Kubu  a Chalupu (1. běh), kteří jsou platnou pomocí. Abych byl spravedlivý o víkendu nám přijeli pomoct zase Radim s Ondrou - oddíláci ze 2. turnusu.

Večer opět hoří strážní ohýnek, tábor klidně spí , protože hlídají skvělí Gladouši. Po pracovní poradě se vůbec poprvé scházíme s kytarou ve větší partě, povídá se (ale i při tom se řeší spousta her...) a trochu se slaví - Pavián má narozeniny - Paviáne gratulujeme! Večer končí odchodem kolem 1 hodiny ( pro mě ještě dřív )

Středa - den 3. 16. Augusta

Dnes ráno je krásně, slunce svítí, je sice silná rosa ,ale to nám vůbec nevadí, vše se usmívá, vše je fajn. Táňa nám slíbila, že udělá borůvkové buchty, když si je natrháme, proto dopoledne vyrážíme. Konzul slíbil předat nalezené ingredience po prchajícím druidovi těm provinciím, které toho nejvíce nasbírají. A tak si nejvíce pomohli zelení - získali 2 ingredience, a hned následováni žlutými, kteří ukořistili 1 ingredienci. Modří vyšli na prázdno, ale snad jim zase bude chutnat zítra buchta...

Po návratu se některé oddíly koupou!!! Ostatní připravují program na zítřejší slavnostní táborový oheň. Za pár minut je oběd a tak končím.   Ahoj Hlavas

 

Zpráva pro rodiče: - Vagenknechtovi - holky potřebují poslat šampon -vzkaz od oddílačky

  Od Hlavase všem - prosím nevolejte, mobil nenosím u sebe a nemám čas volat zpět a povídat si. Jsme plně vytíženi, stěží najdu čas se utrhnout a

   psát deníček. Děkuji za pochopení. Mejly - jméno dítěte pište do textu. Pište v kuse bez odstavců, velkého řádkování, smajlíků a příloh. Díky.

Po obědě následoval polední klid, ve kterém probíhaly stejné zkoušky jako předešlý den. Navíc byla zařazena zkouška na principa, kterou několik šťastlivců úspěšně zvládlo. To se ale již oddíláci ztrácí v umývárně a po chvíli se objevují podivně zmalovaní... Ano dnes je ten den, kdy nás čeká první celotáborová hra s

názvem Hledání standard

Abych se moc nemusel rozepisovat a přitom Vám řekl - napsal úplně vše, překopíruji sem pravidla, které dal k této hře do jakéhosi Manuálu. Tady jsou tedy pravidla:

Boj o standardy

Návrh motivačního proslovu:

Co to tady stojí za shluk vesničanů, ti jistě nejsou žádnou součástí Římské říše! To jistě budou jen pastevci , co kozy pasou a na nic jiného se nevzmůžou. Ti přece nemohou vytvářet náš krásný, velkolepý Řím!

To by jinak měli řád. S řádem by měli bojové jednotky - legie  a s nimi i symboly na praporcích - standardy. Ano je pravdou , že tady v horách jsou skryty čestné standardy dávno již neexistujích jednotek , máte ale na ně vy nárok??

Jděte a pokuste se je získat....

 

 Je to hra bojově - úkolová, kde jsou provincie rozděleny na válečníky a malé stavitele ( jen ti nejmenší , kteří nechtějí bojovat)

Malí objeviteléjsou pověření splněním několika úkolů , a jsou nedotknutelní. Nosí na zádech zakódovanou informaci , s místem, kde se nachází standarta ( ne však té barvy, za kterou malí stavitelé hrají!). Funkce stavitele je přenositelná, a pokud jich bude málo, může mít jeden stavitel na zádech libovolný počet informací

Bojovníci jsou rozděleni dále na rubačehledače.

Hledač ( jen 5 od barvy)- více inteligentní válečníci, kteří umějí číst a jako jediní dokáží přinést informaci přečtenou z lístečku na zádech malých stavitelů. Tyto informace dají dokupy zašifrovanou zprávu, ta se musí rozšifrovat a podle ní vyhledat místo , kde je ukryta standarda. Hledač je odlišen od rubače šátkem na hlavě. Funkce je přenositelná.

Rubač je prostý bojovník, který nedokáže luštit a nesmí proto nosit žádné informace.

Je ideální jako ochránce hledače, případně k plnění strategických válečných úkolů provincie

 

Boj je  na ocásky  a na životy. Životů dostanou všechny 3 provincie stejně (cca 120 životů).

 

Bojové bonusy: za každého legionáře , kterého provincie již stihla získat ( poledňákové zkoušky ) dostane provincie životy navíc:

Za každého hastati  - 1 život navíc

Principa - 2 životy navíc

Triariho -  3 životy navíc

Střelce - 4 životy navíc

Moudrostní bonusy:

Za každé 3 léčitele, hospodáře, nebo řečníky -  1 šifrový lístek - informace- do začátku

 

 

Informace na zádech:

Je nutno ukrýt standardy a cesty popsat větou zhruba stejně dlouhou.

Příklad:

JDĚTE  KE  KRMELCI  ODTUD  SE  .....    věta vedoucí k cíli

   1 2    3    4 5    očíslování slov ve větě

Dále bude nutno provést jednoduché kódování - příklad písmeno bude nahrazeno písmenem v abecedě dalším. Vyjde toto:

KEFUF  LF  LSNFMDJ  PEUVE  TF .... Zakodovaná slova

 

Motivace vyšla skvěle, děti se zapojovaly již do hraného rozhovoru Césara s konzulem, a pak se rozehrály na plno. Šifra nebyl tak jednoduchá jak je v pravidlech - dělal ji Hakiss a udrželi jsme v tajemství její stavbu. Do hry jsme ještě pružně vložili celkem 3 zapečetěné  nápovědi ( 2 k šifře a 1 k místu) na každou provincii, která však byla ve verších. Tyto nápovědi obdrželi a významně své provincii přinesli nejmenší objevitelé...

I tak rady starších provincií měly co dělat aby se správně rozhodly kam pro standardy jít.

Nakonec modří jako první předstoupili před Césara, pozdravili ho a on jejich standardy uznal. Legie modrých dostala čestný název Modrá legie vlka. Chvíli po nich se předvedli zelení - i jejich standarda byla uznána a byl jim udělen čestný název Zelená legie římského meče . Žlutí, kteří jinak byli velice rychlí si trochu zkomplikovali situaci, když někdo z nich rozkopal  bezmyšlenkovitě malou kamennou pyramidu, pod níž byla standarda skryta. Proto skončili před Césarem jako poslední, ale měli nejhezčí představení doplněné slibem věrnosti Římu. Jejich legie se nyní nazývá Žlutou legií vítězného vavřínu.

Vracíme se do tábora asi půl hodiny před nástupem a protože je pěkně, tábor se protahuje skoro celý - bazénem. To je paráda...

Večerní program je oddílový - Gladiátoři hrají vlastní celotáborovou hru, Římanky a Gladouši hrají společné hry - stříhaná, Kocourek, Mrazík... Césarovy kočičky lasoo na hřišti + freesbee, No dements trénuje na stěně, Mek- not-sevl a Zahrádkáři hrají kontaktní hry, Mařocha a Mařenu, Parníčky..., Sexpedice a Césarovi čuníci mají také kontaktní hry - Den a noc, Kocourek apod. MMCCCLXXV nebo VI Hututu , Na důvěru...

No a je pomalu večer, na zítra chystáme dost náročný program, proto zakazuji  na dnešní noc noční hry. I tak již tábor nevstává předčasně ale je buzen. Je tady skvělý vzduch všem chutná, spalujeme energii jako o život. V noci si procházím ještě tábor, je s podivem kolik dětí je zvyklých spát zabedněno ve vydýchaném smradlavém vzduchu... Otevíráme okna ať všichni spí zdravě.

Čtvrtek - den 4. 17. Augusta

Je opět krásný den, až kluci skáčou během rozcvičky do vody v bazénu a nás čeká náročný program. Dopoledne je ve znamení programů oddílů, kdy 1 a 2 společně hrají pašeráky, stejně jako 6 a 7, 3 oddíl připravuje - spíše dostavuje táborák, 4 a 5 hrají Byrokracii, 8 a 9 Šíleného profesora a T-čko jde na paintball.

Beru to zkrátka, protože odpoledne nás čekala velká hra. Ještě předtím ale jsme zrušili na polední klid v tento den zkoušky na pozice ( potřebovali jsme udělat velkou přípravu hry :

Výstavba provincie

Motivační řeč:¨

Máme legie, máme odhodlané a statečné jednotky, máme vědce, hospodáře, léčitele... ale co nám chybí? Nemáme kam hlavu složit, kde se vystonat a vyléčit zranění, kde vychovávat děti a starat se o své rodiny. Nemáme odkud podnikat výpady do cizích zemí, nemáme co bránit. Pokusme se tedy založit naše provincie, vystavět nejen stáje pro koně a základní obranné valy, ale také obytné domy chrámy pro naše bohy paláce pro senátory...

Hra - pravidla

základ ve hře starwars - bude cca 10-12 obchodních měst, ve kterých si budou moci obchodníci koupit  dle svého uvážení různé komodity (maso,kámen,sochy apod - celkem cca 10 komodit)

Ceny se budou pohybovat od 1 do 10 jednotek měny sestercie za kus dle úvahy správce města. Je tedy jasné že se obchodníci budou snažit koupit levně a prodat draze a tím co možná nejvíce vydělat.Budou tedy hledat, kde se co prodává lacině a nakoupené zboží budou vozit do měst s nedostatkem tohoto zboží, kde jej prodají dráž.

Na počátku každý obchodník obdrží kreditní list z 10 jednotkami a uveze maximálně 2 komodity. Na kreditní list obchodníka se bude správcem města připisovat stav a změny jeho účtu, povozy či výzbroj.

Povozy - na počátku běhá obchodník bez čehokoliv, tahá vůz sám a uveze jen 2 komodity. Má však možnost si přikoupit povoz s oslem - navýšení na 4 komodity a povoz s koněm - uveze 6 komodit.

bonus: hospodář obdrží na počátku vůz s oslem

Zbraně : základ 1 stupeň boj - kámen nůžky papír při dotknutí vítěz může sebrat obsah vozu ( jen to co sám uveze)

2 stupeň  -  hastati   20 jednotek

3 stupeň  -  principové    40 jednotek

4 stupeň  -  centurion 60 jednotek 

bonus: hastati+princip- obdrží ti co udělali zkoušky automaticky

hra bude trvat 90 minut!

Na konci 90 minut musí mít obchodníci v držení :

modří : 43 jednotek mramoru ,  21 jednotek dřeva , 19 jednotek mečů a 33 jednotek oleje

zelení : 45 jednotek vody, 23 jednotek dřeva , 17 jednotek mramoru a 31 jednotek mečů

žlutí : 44 jednotek kamene, 22 jednotek dřeva, 18 jednotek oleje , a 32 jednotek ovoce

 

Ne víc Ne míň

Bohužel nám nemoc sklátila Radku a i doktor měl jinou práci a nemohl pomoci obsadit jedno z měst, proto jsme měli některá města s jedním správcem jiná se dvěmi. Hra se vyvinula nebojově - jednoznačně obchodně a byli mezi námi obchodníci, kteří dosáhli těsně pod 1000 sestercií zisku. Díky legátům se jednotlivé provincie snažily  a myslím, že se hra skvěle podařila.

Na závěr zvítězili modří jak v počtu sestercií - cca 7000,- tak v počtu chyb v závěru - cca 4 chyby.

Zelení a žlutí měli téměř nastejno kolem 3800 sestercií a chyb kolem 20-30.

Po nástupu a večeři na kterou jsme měli Tániny borůvkové buchty 3 oddíl Galdoušů slavnostně zapálil celotáborový oheň. U ohně postupně předváděly své programy jednotlivé oddíly a myslím, že některé byly zvlášť zdařilé a originální. S kytarou se o kulturní vložku staral praktikant Martin s Qíííkem a Kájou...jenže kolem 21:30 jsme se dozvěděli že z našich bujarých oslav od ohňů  chytily naše nově vybudované provincie plamenem. Následoval bleskový nástup rozdělení a noční hra:

Řím v plamenech

noční hra - úvod na konce celotáborového slavnostního ohně, kdy se vyhlásí že z bujarých oslav byl zapálen Řím a je nutno se vydat urychleně na pomoc a požár uhasit.

Hra-pravidla:

Tábor rozdělit na 12 skupin 4 od barvy, vyznačit na obličejích barevné kolečka 3-úhelníky,svislé a vodorovné čáry. ( ideální poslat barvy k číslům chatek 1-4, 5-8 a 9-12, kde je oddíláci označí. )Každá skupina bude mít svého oddílového vedoucího či P , který bude označen stejnými barvami. V každé skupině bude cca po 1 zástupci z každého oddílu.

Oddílák půjde napřed ke krmelci v lese a odtud bude kolem krmelce vytvořen kruh o průměru cca 50m se vzdálenostmi mezi OV přibližně podobnými. Oddíláci se posadí a u sebe někde na pařezu zapálí svíčku. Následně bude ke krmelci přiveden tábor, rozdělen dle předpřipravených 12 skupin. Skupiny budou vybaveny 5 ks svíček a zápalkami a baterkou. Musí se vydat hledat beze slov či signálů svého vedoucího ( pomalovaného stejnými symboly). Pokud jej naleznou vezmou se všichni za ruce a rituálem - básničkou svíčku uhasí.

Pokud nenaleznou svůj „požár" mohou založit nepřátelům další - a umístit svíčku , kterou nesou do blízkosti původní, zapálení se děje rituálem - báseň. Zhášet a rozžínat svíčku lze vždy jen po 1 kuse.

bonus - každý hospodář obdrží další svíčku navíc

Po nalezení svého „požáru"a jeho uhašení se skupina vrací zpět do tábora i s vedoucím.

Zapalovací báseň:  

Choďme teď za ruce okolo ohniště

snažme se zapálit římanům hradiště

plameny, plameny musíte vzplát

střechy a stodoly římanům brát...

 

Zhášecí báseň:

Voláme na pomoc vítr i vodu,

By oheň nedělal větší zde škodu,

Voda i vítr si leští svou zbroj,

Připrav se plameni , třes se a boj...

 

Hra proběhla za naprosté tmy a ještě bych rád něco řekl k systému rozdělení - v každé skupince byly malé i větší děti, ještě v táboře nacvičily rituály a důraz byl kladen na kolektivnost. Během celé hry a potom i z dozvuků jsem byl překvapen jak se velcí obětavě starali o malé, jak jim pomáhali a snažili se vše ulehčit.

Hra byla dynamická, rychlá, možná jí chyběl regulační prvek, který by ji prodloužil, protože se mnoho svíček na cizích požárech nezapalovalo, spíše se skupinky snažily dohledat své místo. V této hře absolutně zvítězili žlutí, před zelenýma a modří tentokrát propadli. Myslím, ale že to nebyl úspěch a neúspěch, ten pocit kolegiality a obětavosti byl cítit ze všech skupin. Večer cestou zpět do tábora se jednotlivé skupiny ještě zastavovaly na louce nad táborem a sledovali fantastickou scenérii nočního nebe...

Tyto řádky píšu těsně před půlnocí a vy tyto výsledky víte dřív než kdokoliv jiný mimo mě v táboře. Teprve zítra je sdělíme slavnostně dětem a pohneme s legiemi směrem k řece přes kterou se budeme muset dostat... To ale bude až v sobotu...

Pátek - den 5. 18. Augusta

 

Stejně jako v posledních dnech nás vítá hezký den a jsme za to velmi vděční. Tábor kmitá na rozcvičkách a vše je již zaběhnuté, po ránu se zdravíme „Ave César"a pozdravem pravé ruky. Pátek je ve znamení dopoledních a odpoledních programů po oddílech. Osobně jsem si byl zahrát dopoledne se 4 oddílem - Césarovými kočičkami kuličkobití - aneb paintball, vždy jsem byl zastřelen ale vše pro dobrý pocit kočiček, že??  Něco málo ze zákulisí příprav a organizací - každý večer je porada, na poradě se mimo plánované akce probírá uplynulý den a vedoucí hlásí co v reálu hráli a dělali s oddíly. Já to potom pracně přepisuji sem. Dnes se mi nechce vypisovat vše, proto jen v krátkosti a bez udání oddílů co mě zaujalo z pátečních akcí - hrála se skvěle připravená Byrokracie - hrály 3 oddíly dohromady, Ekosystém, výroba štítů... Míví připravil s Qííkem pro starší sice do naší doby nezapadající hru Boj o Británii, ale děcka se nechala skvěle chytnout že ani bahenní maskování jim nedělalo potíže...

Na nástupu vyplácíme řemesla, máme 2 první zájemce o čestný titul senátora, já skládám hold starším oddílům za obětavost při včerejší noční hře vůči malým, předvádíme Sprosťáky tábora ( ejhle po včerejším zavedení a jejich zveřejnění je Sprosťáků slabá 1/3,  no a čekají nás ohníčky po oddílech. Každý oddíl se zašívá na své předem připravené místečko, kde rozdělávají oheň pečou buřtíky a potom probíhá oddílová zábava. Musím říci, že někde se sedí s kytarou ( většinou, někde se hrají hry . Večerka se prodlužuje do 21:45. 7 , 6 a 3 oddíl je již vybaven karimatkami a spí v lese či na louce pod šírákem...

Je krásná noc, opět se den vydařil. Večer na poradě připravujeme celotáborovou - již 4 hru Stavba mostu, ale pravidla Vám sem vložím až zítra i s komentáři a výsledky.

Úkol pro Vás: V noci nám během porady vletěl(a) do srubu sršeň. Napište zdali je tento hmyz rodu mužského či ženského - my jsme se o to pohádali, názory se různí, proto uděláme tuto anketu. Napište nám mejlem na posta.tabor@seznam.cz a udejte i město odkud jste.

Hezký večer

V první řadě, pokud budete chtít psát dětem mejly, máte možnost je posílat na adresu posta.tabor@seznam.cz nebo: jar.necas@seznam.cz, kde NA ZAČÁTEK TEXTU napište pro koho zpráva je. Já ji vytisknu a předám na nástupu. Dětem pište často ( i normální poštou) kontakt s rodiči (písemný) je pro děti důležitý.Vyvarujte se prosím vkládání smajlíků, obrázků, příloh, odstavcování atd - nemáme nejrychlejší net, proto byste nás snadno zahltili a my tu nejsme proto abychom seděli před obrazovkou, ale věnovali se dětem. Tak a jdeme na to:

Den první - stále český - pondělí 14. srpna 2006

Autobusy dojely včas a bezpečně. Na místě jsme kolem 10:15, je sluníčko a velmi příjemně. Čisté děti, stále ještě vykulené se koukaly při vystupování na dav ostřílených táborníků - špinavých, barevných, ale nadšených, provolávajících podivně znějící pokřiky a písně - prostě předchozího - 2 turnusu. Ti naskákaly do již prázdných autobusů a najednou jsme sami...Rozdělujeme děti do oddílů, máme celkem 4 oddíly dívčí a 5 chlapeckých + jedno smíšené T-čko. Oddílácí děti ubytovávají v chatičkách, provádí táborem. Víc se toho nestihlo, protože nás čeká první oběd - hovězí polévka paní šéfkuchařky Táni a vepřové na kmíně s rýží. Chutná nám, psům nic nenecháváme.

Odpoledne, po poledním klidu se tábor vyklidňuje a všichni odchází do lesa. Zde se hraje spousta drobnějších her po oddílech , které mají seznamovací charakter.

Před večeří je ještě nástup. Na nástupu se seznamuje celý tábor s jednotlivými oddíly, oddílky, vysvětlují se principy tábora, denní řády pošta, táborová pošta atd...

Po večeři je stále program po oddílech, ale to už připravujeme pro tábor velké překvapení. V 20:30 stahujeme celý tábor do hangáru, kde udiveným dětem pouštíme nový táborový nízkonákladový film „Po stopách Galského tajemství" ( tento film byl pracně natočen na jaře  na 2 praktikách aúčastnilo se jej cca 60 lidí herců, štábu apod.režie - Hakiss, kamera - Hakiss, Mýval a Pavián, místo točení - tábor + Archeoskanzen). Podle mě se film moc líbil, děti reagovali - ale nemohu hodnotit jako jeden  z protagonistů - nejsem objektivní...

V krátkosti - Řím se nedokáže prosadit v Gálii, kde mu stojí v cestě malá a slabá víska. Legie se z každé zteče vrací na hlavu poraženy. Proč tomu tak je? Nakone se zjišťuje, že Galové mají tajemný lektvar a tento jim dává ukrutnou sílu. Tento lektvar musí César mít! Posílá dva nejlepší zvědy ale ti nakonec selhávají...

Po filmu do hangáru postupně vplouvají legáti - modrý Myvalus Optimus Augustu ( s vojenským drilem), Paviánus Ideálu ( zženštilý z francouzského tažení) a Qíííkus Maximus - (mírně jednodušší). Tato trojice v podstatě dohrává nedokončený závěr filmu a přichází konzul s varováním , že se blíží César. Ten skutečně vpluje a diví se že legáti ještě neskončili v žaludcích krokodýlů, pro neúspěch v galské misi. Tábor - nyní římský lid se nakonec přimlouvá aby ještě legáti dostali šanci a César blahosklonně souhlasí a dává jim ultimátum 14 dnů. ( právě doba tábora). Vychytralý konzul ( Hakis), ještě upozorňuje že tudy prchal nějaký podivný druid ze kterého padaly nějaký pytlíky s bylinkami a předvádí jak vypadaly. Tábor - římský lid se nyní - v naprosté tmě vydává hledat 10 roztrošených váčků s ingrediencemi, které se jim jistě budou hodit...

Začíná pršet. Římané vysbírali ingredience a odchází na kutě. Nás čeká první večerní porada . Hlídku drží Mývalovo T-čko. Další děj bude pokračovat zítra rozdělením na provincie - barevná trička - modrá, zelená a žlutá a vypsáním kariérních zkoušek. Jsou připraveny kariéry civilní - lékař, řečník a hospodář a vojenské - postupné hodnosti.

Zde Vám odkryji trochu táborového manuálu:

Manuál celotáborové hry 2006

V naší době jsou tři římské provincie, které žijí na hranici s Galií vedle sebe a nezávisle na sobě. Císař je samozřejmě tlačí k větší rozpínavosti směrem ke Galii, ale ouha ono to nejde. Ne, že by tam stála nějaká mocná armáda, naopak,  v cestě stojí malá Galská víska obývaná několika domorodci. Ti, však, když dojde k boji a naše statečné legie se snaží je vymazat z mapy světa, najednou dostanou ukrutnou sílu a žádná sebelepší armáda je nedokáže překonat...Víme, že ve vsi žije starý druid, který vaří tajemné a sílu poskytující lektvary. Tajemný recept na tento úžasný nápoj, musíme za každou cenu získat...

 

Zatím obyvatelé provincie hospodaří, učí se , budují,  dělají válečné  zkoušky - (cvičí se zbraněmi) na vyšší hodnosti:

  1. hastati (oštěp) - ten, kdož chce řádným hastatem se státi musí svou správnou mušku dokázati. Hastati musí býti připraven na všeliké nepříznivé podmínky při svém hodu a to zvláště terénní. Proto nám odvážní mužové (samozřejmě i ženy) musí předvésti hod oštěpem ve výskoku.
  2. principové (šermíř), - uchazeč o post principa je povinen přinésti si sebou specielně upravený meč(jenž je pravou rukou - ale koho?) a na vytyčené trase prokázati svou pohotovost, bystrost, rychlost, přesnost a značnou dávku sebeovládání.
  3. triari nejzkušenější - (figurka - jezdec),  - jezdec si sebou přivede nejlepšího válečného koně, kterého je sto sehnat a na hřbetu svého oře se zúčastní lítého souboje s dalším uchazečem, jež proběhne uprostřed zpola zatopeného kolosea. Jen jeden z nich může titul triara získati.

v případě nestoudného rozmaru počasí si jezdec musí opatřiti trigu. Jezdec nastoupivší do vozu taženého trojspřežením a za divokého cvalu svých bujných plnokrevníků se pokusí sraziti svého soka z jeho vozíku dolů. Jen jeden z nich může titul triara získati.

  1. střelec , - flusus vodus na hilus, střelba z luku, kuše...
  2. čestný titul centurion ,

nebo civilní postup:

  1. léčitel zkouška ze zdravovědy u doktora
  2. hospodář zkouška z praktické dovednosti - umlít mouku, upéct placku,udělat hrnek...
  3. řečník -  na dané téma dokáží nějakou dobu bez přípravy mluvit, starší - vedení malého oddílu dětí

Na táboře bude plastická mapa, kde bude každá kolonie označena, bude zřetelná hranice s Gálií, bude tam i Galská vesnice. Začínat se bude s tím že kromě tribuna (na koni) provincie bude v každé z provincií jen pár barbarských figurek, které se postupně budou doplňovat figurkami válečníků - dětí, kteří udělají nějakou zkoušku. Figurky budou barevné a jejich sílu či množství později při bojovkách promítneme třeba do počtu životů, který tím pádem nemusí být stejný. Civilní kariéru - léčitel - senátor-hospodář budou znázorňovat vlaječky.

Protože ale není takové množství figurek, aby mohlo být znázorněno každé dítě, dojde ještě k rozdělení provincie na místa oddílová, a každý oddíl ( v barvě ) může mít jen jednoho vojáčka či vlaječku svého druhu. U armádních hodností musí nejdřív oddíl ve stejné barvě získat hodnost 1 pak může teprve na hodnost 2 a následně na hodnost 3...

O kariéru se tedy snaží v rámci jednoho oddílu členové provincie (např. žlutí ) společně.

 

Během her a tažení získávají provincie ukryté ingredience ( buď pytlíky s bylinkami, nebo láhvičky s tekutou formou) a uprostřed tábora při jedné z celotáborovek  získají i recept.

Poslední hra - forma bitvy 3 císařů bude předznamenána nejen nácvikem strategie ale i vařením a požitím lektvaru před vzájemným bojem. V boji zvítězí samozřejmě ta provincie, která nejpřesněji uvařila lektvar...

 

 

Ingredience je cca 10 druhů

Vždy bude něco navíc

    Nesmí se poztrácet lahvičky ani pytlíky

Může se s nimi šmelit ( pokud někdo bude nějaké výrazně mnoho)

Potřebný počet se provincie doví až ziskem receptu....

 

Úterý - den 2. 15. Augusta

Ráno se lid římský provinční budí do krásného jitra a budí se daleko před budíčkem. Sweetovi hoši - 5 oddíl dokonce nastupují na rozcvičku 6:55, do půl těla nazí a demonstrují hru mladých svalů. V dalším vám budu psát u oddílů ještě i jejich názvy - vymysleli si je členové oddílů sami...

 

Oddíl 1 - Gladiátoři - se vydává na průzkum okolí hrají oddílové hry - traper,molekuly

Oddíl 2 - Římanky - hrají obdobu hry Čelovka - tato se jmenuje Zadovka, kdy číslo či kód je umístěno na zádech a je nutno jej přečíst a nahlas vyhlásit, dopoledne ještě stíhají stříkací bitvu.

Oddíl 3 - Gladouši - a oddíl 4 - Césarovy kočičky - hrají latríny, dále boj čísel, těsně před obědem se připravují vlajky

Oddíl 5 - No dements - klasická čelovka a nová hra - Atomová bomba

Oddíl 6 - Mek-not-sevl - pracují na vyčištění bazénu abychom se mohli koupat a potom odchází hrát bingo

Oddíl 7 - Zahrádkáři a Oddíl 9 - Césarovi čuníci - absolvují výcvik gladiátorů, ve chvílích před obědem vyrábí vlajku

Oddíl 8 - Sexpedice - běží velkou pardubickou, potom prchají ze zoo a připravuje vlajku a název.

Oddíl T - MMCCCLXXV nebo VI - cvičí na horolezeckém trenažeru, potom hrají v lese hru Kyklop a přijímají do oddílu nového člena - starý pařez, kterému dávají jméno Fibonači - uvidíme jak dlouho je bude bavit jej - chudáka - tahat s sebou než se rozhodnou se jím zahřát...

 

Mezitím  začíná pršet. Polední klid po výborném obědě - žebírko se sýrem- je také ve znamení deště. Nenudíme se však. Na hlavasárně vykupujeme s Hakisem úkoly co měly děti splnit ( cca ¾ ze všech si slušně přivydělali) probíhají zkoušky v dešti na hastatiho, hospodáře, řečníka a lékaře. Splnění těchto kariérních pozic znázorňuje figurka postavy na plastické mapě. Figurky doplňujeme ihned a děcka se o kariéry velmi zajímají.

Prší i při odpoledním programu, proto startuje alternativní program a nouzové prostory ke hrám pod střechou.

MMCCCLXXV nebo VI - hraje ve sprchách hokej - viz fotky

Sexpedice - Hrají Limovky - znalostní hry + splétají náramky

Césarovi čuníci - horolezecký výcvik + hry venku

Zahrádkáři - kontaktní hry s Mek-not-sevl

No dements , Gladouši , Césarovy kočičky - se účastní velkého turnaje družstev ve foukaném fotbale v hangáru

Římanky + Gladiátoři - Hrají mafii + parníčky

Kolem 17 hodiny přestává pršet, proto se nástup uskutečňuje tak jak má být- venku. Všichni jsme v kostýmech, Míví předává službu vedoucího dne oddílákovi Qííkovi, vyplácíme mzdy novým - úspěšným táborníkům, kteří vezkouškách na hastati, řečníka či lékaře již uspěli. Také předáváme první poštu od vás z domova.

Večer je ve znamení uklidnění počasí

Gladiátoři  rozjíždí svoji oddílovou celotáborovou hru, Římanky a Gladouši se schází na srubu za zvuku kytary a táborových písniček, Césarovy kočičky mají horolezecký výcvik, No dements - postřehové hry v lese, Mek-not-sevl  a  Césarovi čuníci - seznamovací - kontaktní hry, Zahrádkáři a Sexpedice - freesbee, které po večerce přerostlo v noční hru  svíčkový fotbal, MMCCCLXXV nebo VI - se cvičí v sebeobraně s instruktorkou Kájou. Po večerce T-čko zůstáva v hangáru a promítá si film.

Na poradě si dáváme nutný svařák, a řešíme na zítra celotáborovou hru která bude první z dlouhé řady celotáborovek. Držte nám palce.

V noci ještě probíhá neúspěšně hra přechody hranic , kdy se Césarovi čuníci příliš báli... a noční hra pro Gladouše, kteří se zase vůbec nebáli....


Diskuzní fórum není k akci založeno.