Deníček
počtěte si o táborovém životě...Den čtrnáctý 26.8.2010, den dětí
Dnešní den patří mezi dva poslední - závěrečné dny tábora. Je to den krásný, bez deště, polojasný.
Dopoledne se 1 až 3 oddíl věnují antiolympiádě, můžete vidět hod holínkou, trefování tužkou do flašky a řadu dalších ptákovin, 4 se přetahuje z hradu do hradu, zachraňuje Thorovo kladivo z bažiny, 5.-tahá nějaké dříví z lesa a potom hraje "Riskuj", a stíhá se ještě červenat s doktorem Tomem. 6.- tábornicky vyrábí louče, 7 oddíl připravuje soud a 8 oddíl staví oheň - mimochodem rekordní! Tčko pomáhá s programem u oddílů, nejvíce jich je zapojeno do Antiolympiády.
Odpoledne nás čeká cesta k mohyle neznámého plyšáka, kde každý kdo je nový na táboře položí svůj kámen na mohylu. Je to slavnostní akt, oddíly mají prostor pro realizaci slibů, předsevzetí apod. Následují 2 písničky s kytarou - hymna a nová táborovka Vikingové a pak už spěcháme do tábora na oblíbený program 2 hodinovka naruby - oddíláci se stávají dětmi a děti oddíláky . A tak můžete sledovat jak tvorbu programu dětí pro dospělce , tak třeba jen flákání se odpočinek. Čas využíváme k zápisu tohoto tábora do pasů dětí, někteří uzavírají sňatky, jiní adoptují děti, toto vše potvrzujeme do jedinečných pasů Dračí Skály!
No a zlatý hřeb přichází večer, slavnostně zapalujeme velký táborový oheň. Když říkám velký - tak opravdu velký oheň - hranici postavil Foxův oddíl, musíme se hodně posunout dozadu aby nedošlo k úrazu. Ale to již nastupují sličné soudkyně a zahajují Poslední soud. Děvčata si evidentně dala velkou práci nejen s výběrem žalob a rozszdků , ale trénovala jistě o řeč, protože ta byla jasná, zvučná, všichni dobře slyšeli ( teda až na Krtka)...
Dospěláci se s tresty vyrovnali po svém , vždy ale dobře , byla sranda a pohoda. Čas letěl, najednou byl konec, soudky se rozloučily a přišel úplně nový program: Dozvěděli jsme se noěco o tajemnu, které provází toto místo, o tom , že práve dnes je ten pravý čas na vyslovení dobrých přání, které má šanci být právě díky magické síle dnešní noci splněno. Přistupují vedoucí s tajemnými formulkami na rtech , postupně vhazují pergameny s přáními děti do plamenů. Když je vhozeno poslední plameny hoří zeleně!! To je neuvěřitelné!!
Závěrem magie posíláme do temných oblak hvězdy - čínské lampiony, které ve výšce nabírají obrovskou rychlost, Nádherný závěr večera! Tedy ne ještě úplně - ještě si musíme zahrát a zazpívat pár písniček! S hrůzou na hodinkách sleduji čas - je skoro půl jedenásté, když oheň končíme a tábor se odebírá do hajan. A to ještě netuší že 7, 8 a 6 oddíl čeká závěr jejich etapové hry - noční hra, no odpočinou si zítra!
Dobrou noc
Na závěr - zítra nebudu mít čas sem psát, čeká nás poslední program - dopoledne oddíláka a potom odpolední jarmark, dražba a nakonec zmítačka na rozloučení. Budeme podepisovat spoustu triček i rukou, přijdou i slzy loučení. To vše ale k táboru patří! Všichni vědí, že se tady se staršími z nich můžeme sejít na víkendovkách, které pořádáme jak pro dobro tábora, tak pro hry a setkání s děckama. Zveme na některé z nich i vás! - rodiče...
Na závěr básnička jedné tábornice:
Jak to dopadlo?
Tábor končí za 3 dny,
Dnes zemřel had obludný.
Frey,Tór a Ódin, naši bozi,
Jsou zesláblí a přeubozí.
Musí nabrat novou sílu,
místo nich se dáme k dílu.
Zalejeme Yggdrasil,
ten dá bohům nových sil.
Pak se spustí déšť z nebe,
zem jej vsákne do sebe.
Zas se všechno zelení,
v lese troubí jeleni.
A teď čeká nás,
velký hodokvas!
Den třináctý, 25.8.2010,středa, čas Freye
Dnešní den je počasíčko stabilní - ani vedro ani zima, občas na nás juklo slunce, ale hlavně - neprší!
Dopoledne se rozjíždí dopolední program, 1. oddíl trénuje lukostřelbu, fouká šipkami, 2 - hledá básničky po lese, snaží se je zapamatovat a donést vedoucí, doplňuje hrami Smraďoch, Pepíčku pípni, 3 oddíl - byl tak nadšen z karaoke, že se mu věnuje i nyní, pak doplňuje drobnějšími hrami v hangáru a na louce. 4.oddíl s 5-kou hrají středověk a potom fanfrpál, 6 dnes pracuje - sundává horolezeckou stěnu, hraje hry důvěry a drandí terééním uazem se Shrekem, 7 + 8 + T velkolepě rekonstruují bitvu o Británii - hrají v lese, jsou pomalování válečnými německými kříži a britskými znaky a brání, útočí, dobývají a plní řadu dalších úkolů...
V poledním klidu se konečně všichni dostávají do koruny stromu Yggdrasil a jsou v místě , kde se někde nachází i had!!
Náhle se otevřely dveře jídelny a na nástupiště se vysypaly hordy černých, zvládli se vyfotit u věže a zmizeli někde v lese. Co naplat musíme za nimi, musíme s nimi bojovat a osvobodit 3 spoutané Bohy aby na zemi opět zavládl pořádek, mír a klid! Je tady finále naší celotáborové hry:
Konečné zúčtování
Poslední a konečná bojově-strategická celotáborová hra
Motivace: V koruně stromu Yggdrasil jsme narazili na Hadovi pomocníky , kteří střeží jeho vejce. Právě oni jsou jeho pravou podstatou bytí. Pokud je porazíme a zničíme-li i Hadovi vejce, bude Had opět svržen tam, kam patří do jeho doupěte pod kořeny stromu!
Cíl: Zlikvidovat Hadovy černé pomocníky, získat kontrolu nad vejci Hada
Provedení hry: dospělci budou hrát Hadovy pomocníky – budou vyznačeny černou barvou, obličeje bojovníků vikingů bude zdobit barva bílá ( rudá) Dospěláci mají ocásky a životem je bambule, při ztrátě bambule se odeberou do svého doupěte – dvojitý stan, kde budou ukryty jejich životy – bambule – VEJCE Hada.
Vikingové mají jako život na každé ruce fáborek. Jen stržení obou je likviduje.
Ve hře se uplatní artefakty Bohů a to takto:
Odinovci budou znát místo stanu a dokáží do něj propašovat jednoho malého vikinga, který bude vejce krást přímo ze stanu, bude je posílat po pomocnících do centra vikingů. On i jeho pomocníci vikingové musí mít profesi hraničář
Thorovci budou mít výhodu tu, že jejich ranhojiči obdrží 1. Metr fáborku k ošetřování raněných spolubojovníků.
Freyovci – výhoda – jejich druidi dokáží metat na krátkou vzdálenost plameny – budou mít pěnový míček na 1,5m – zásah hadových pomocníků míčkem.
Po prohře černých vystoupí na scénu bohové Odin, Frey a Thor a poděkují Vikingům za svoji záchranu. Pak si vezmou k sobě své klany a odmění se jim děkovným listem na památku.
- sebou artefakty, děkovací dopisy
- postavit stan, umístit pytel se životy, stan maskovat
- připravit fáborky, ocásky, koule na špagátu
Hra nám vychází, i když organizovat ve dvou hordy dětí je obtížné, regulace hry byla skutečně obtížnější. Velmi účinným způsobem se projevili druidy, jejich metání koulí na špagátu je pro černé velkou hrozbou. Nakonec černí skutečně prohrávají a na scénu vystupují bohové. Chvíli spolu laškují, potom s dětmi, pak každý jedinec dostává děkovný, pamětní list...
Protože jsme se ještě nedokázali vypořádat s trifidy - proradnými rostlinami , které se v lesích probouzejí v noci, večer po setmění se vydáváme na jejich odlovení:
Lov Trifidů
– noční celotáborová hra
Motivace: Naši vědci konečně rozluštili tajemství pomocníků Hada - Trifidů a nyní přichází ta správná chvíle k vyčištění lesa. V lese se pohybuje 10 trifidů, a je nutné aby každý klan zlikvidoval všechny!
Cíl: V co možná nejkratším čase a v tichosti najít a zlikvidovat všechny rostliny Trifidů
Provedení hry: -seznámíme děti s tím, že se podařilo odhalit a vysledovat vlastnosti trifidů a určit nejbezpečnější způsob lovu.
Hra bude noční – trifidi – dospělci – úprava viz hra výše - budou ještě označeni barevnou kombinací svítících tyčinek a při ulovení dají úspěšnému týmu svoji jedinečnou kartičku trifida.
Vítězí ten tým, který v co možná nejkratším čase získá co možná nejvíc trifidů. Každý trifid může být započten pouze jednou.
Lov – každý klan bude mít 5m špagát, s tím musí TIŠE obejít trifida a následně za zády jej sevřít. Trifid je chycen poklekne klan jej uvolní a trifid a předá svoji kartičku svým přemožitelům. Případný vysírač je označen fixem – viz výše…
Pomůcky:
-
- provázek – cca 5m pro lovce
Hra proběhla v noci v lese a měla ojedinělý charakter - téměř totální ticho! Přece jen, i když už víme jak trifidy ulovit, dokáží být nebezpeční a nepříjemně nás žahnout!
Každá skupina - klan musí ulovit všech 10 trifidů, pak se vrací tiše do tábora a na pořadu noci je spinkání...!
Den dvanáctý, 24.8.2010, den Thora
promiňte mi to zpoždění, právě nám na tábor přivezli uhlí, tak jsme se Shrekem stali černými čerty, to víte musíme se začít připravovat i na víkendovky!
Úterý přinesl oblačno, dokonce i něco spadlo, ale náš program to neohrozilo!
Dopoledne 1. oddíl hraje šipkovanou v lese , 2 oddíl se vyzbruje skáče do uazu a jede na bunkr, 3 oddíl se učí tábornickým dovednostem, uzluje, šifruje, 4 a 6 hraje obrázkovou čelovku v lese, 5 zkouší vědomostní soutěž "Riskuj", zlobí Shreka aby je provezl uazem, což se nakonec i stalo. 7 oddíl má jednu z posledních oddílových etapovek, 8 nejdříve hraje hry na louce a pak se saunuje. T-čko se vydává na výpravu ke sv. Trojici. V poledním klidu se naposledy vydáváme na průzkumy ostrůvku - na Dračí doupata a oddíláci pořádají z vděčnosti že neprohráli ve hře dobývání ostrova - malé pikniky pro děti z jejich klanů.
Odpoledne 1. oddíl bojuje o vlajku spoloe s 2 oddílem, 3 rozdělává oheň a jejich čaj - je skoro jako borůvková, teplá marmeláda. 4 hraje drobné hry uspořádané oddílem T, 5.,jede na paintball, 6 - má závěrečnou oddílovou hru "Bitva s šifrou" spolu s 8 oddílem, 7 - závěrečná etapovka - Mess vrcholí, T- čko - část paintball, část činnost s oddíly.
Večer se vydáváme do hangáru, kde vrcholí Faktor strachu. Nakonec máme jen 2 disciplíny - zbaštit syreček a potom upřeně se podívat slimákovi do 4 očí a políbit ho - toto zvládli skoro všichni, následně ale museli dát slimáka k puse a překousnout ho. To už byl samozřejmě problém. Po chvíli váhání se skoro všichni rozhodli tento drastický krok udělat, Ale jakmile se blížili se slimákem k ústům, vždy byli zadrženi. Důležité bylo překonání se rozhodnutí toto učinit. S jedním klukem jsem skoro musel bojovat jak moc chtěl slimáka kousnout...
Nakonec ještě předvádíme chirurgický zákrok a před úplným závěrem zpíváme karaoke. Původně jsem plánoval ještě Lov trifidů, ale je pozdě, tábor je unavený a hru odkládám...Hezkou noc...
Den jedenáctý 23.8., pondělí, den Odina
Dnes to nějak moc hezky nevypadá, přesto je dobře , že neprší, snad nám to vydrží!!
Dopoledne 1. oddíl prožívá holčičí dopoledne, pracují s přírodními materiály, tvoří masky a náhrdelníky, 2. šifruje živou abecedou, 3 jde na lukustřelbu, hody sekerou a indiánské foukačky, 4 se probouzí kdesi v roklince na kopci Nočník a má celé dopoledne na ukončení táboření a návrat domů - do tábora, 5. oddíl se vydává na výpravu do Králík a protože nejezdíme na výlety , ale chodíme na výpravy plné úkolů a dobrožství , tak holky dostávají za úkol slušně lidi žádat o namalování králíka ( jsme v Králíkách, že?) do bločku. 6 střílí na paintballu, 7 hraje jednu z posledních etap své etapové hry - Ponorky a 8 leze po stěně a v lanovém centru.
Polední klid - odkládáme dračí doupata, protože nás čeká vlajková loď našich celotáborovek - Ovládnutí ostrova. Protože oddíláci - v klanech musí hrát na plno, připravují se již několik večerů předem. I nyní - v poledním klidu se schází klany a připravují si strategii. Protože očekávám průběh hry podstatně delší , zkracuji polední klid a již ve 2 hodiny hra startuje!
Tady je manuál hry:
Obsazení ostrova
– denní celotáborová hra strategicko budovací
Motivace: Naše severské klany přistály na březích malého , ale velmi pohostinného ostrova. Na svazích se pasou stáda tučného skotu, blízký les poskytuje dříví na stavbu domů i na palivo. V dálce se tyčí strmé skaliska, z nichž prýští křišťálová voda a protéká celým ostrovem. Jenže nejsme tady sami!
Kromě nás zde přistávají podivní cizáčci, kteří jsou na tom ale stejně jako my. Dokážeme se tady usadit? Dokážeme postavit domy, vychovat další generace a ostrov uhájit?
Cíl: Získat co možná nejrychleji všechny budovy, naverbovat armádu, vypsat rozkazy, uhájit své pozice, případně získat pozice cizí
Provedení hry:
Tábor bude rozdělen na 12 skupin dle barev a znaků – skupiny budou přibližně stejné.
Každá skupina dostane strategickou evoluční mapu – aby měli dobrý přehled a začínají, vybaveni 2 dřevorubci a 2 kameníky těžit první suroviny – zdarma – kámen a dřevo. Tyto nosí domů – do své základny po jednom kuse. Jakmile jich mají dost na to aby postavili další stavbu ( rozhodnou se kterou, ale od každého druhu jen jednu!) za tyto suroviny ji postaví a dostanou i průkaz další profese – např. Farma – farmář. Každá stavba za něco poskytuje něco dalšího. Tak se získávají potraviny , lidé a nakonec i ruda , uhlí a zbraně.
Poslední stavbou bude vojenská akademie, ve které za určité zboží bude možno verbovat 3 druhy vojáků – s velmi rozličnými vlastnostmi:
- střelec – slabý na útok vynikající na obranu
- šermíř – vyrovnané vlastnosti
- rytíř na koni – dobrý na útok, slabší na obranu
Skupina se musí rozhodnout, jestli v závěrečné fázi vsadí jen zabetonování se na svém území a tím na obranu, nebo se pokusí nějakou jinou zemi dobýt.
Uprostřed hracího pole bude stůl s mapou území klanů. Získané vojenské jednotky se ukládají rubem nahoru na vlastní pozice – tak aby soupeři nemohli vidět kolik a hlavně jaké jednotky který klan má.
Ve stanovený čas se hra zastaví , klany doplní své vojska o ty , které ještě nestihly dodat na mapu a tajně napíší rozkazy pro své armády – počet jednotek útok – kam, obrana apod.
Vyhodnocení se provede izolovaně vždy jen pro konkrétní konflikt.
Pro zpestření je možné aby probíhaly jednotlivé boje: dotykem cizí osoby je možné uloupit nesenou věc, pokud je osoba poražena. Pokud osoby jdou samy – mají sílu 1. Mají-li sebou dělníka – přičtou si ke své síle 1, mistra – přičtou 2, čaroděje – přičtou 3. Mohou také mít vojenské jednotky – potom přičítají sílu dle toho co provádí –útok/obrana např. střelec při obraně +10, při útoku jen +1…
Příprava:
Hra je velmi náročná na přípravu bude nutno pro každý klan připravit schématickou mapu – aby bylo patrno co a kdy se má postavit
- karty budov a produktů – až po vojáky
Zkušenosti po 2 turnuse :
- je nutno hru zahájit co nejdříve a počítat s prodloužením
- na počátku vydávat 2 vody, ve městě zřídit černý trh, nejcennější surovinou je chléb, ten prodávat za cca 4-5 kamene, 7-8 vody a to jen občas!
- V pekárně dávat 2x chleba!!
- Na hrací plán je možno vložit i získané dělníky, mistry, druidy, všechny však se silou 1!
Je mi už trapné psát že hra vyšla, ale tato vyšla skutečně absolutně. Dokonce i naše skupina 3 bárbín se aktivně zapojila a propotila trika. Závěr postavení armád na území, napsání rozkazů byl naprosto šokující, protože klany vedoucí oddíláky tentokrát nestačily na klan vedený velkým stratégem Zuzkou - která vše vsadila na útok ( na rozdíl od velkých obranářů) a dokázala se svými modrými vytlačit klan Krtka z ostrova do moře. Ostatní se většinou ( mimo Mývala , který útočil a svůj útok rozdrobil, takže útočná síla nestačila k dobytí území) zakopali a dokonce i ryze útočnými jednotkami bránili svá území.
Klaplo i časování, protože jakmile jsme poslední nohou vkročili do tábora, strhl se přívalový liják, který nás všechny zahnal do bezpečí chatek a příbytků...
Ještě celý večer se vedly diskuze o strategii, co by bylo kdyby bylo, ale vítěz byl v této hře jasný!!
Večer se nám vrátil opravený UAZ a tak oddíly 1 , 2 a 3 si prožili jízdu terénem až jsem málem ohluchl z ječení a výskání. Kromě toho ale oddíly hrají své hry: 1. a 2 - ponožková hledačka, 3 - Bumbrlíkovo vyprávění, 4 hrají odstřelovače, 5 oddíl tráví večer ve vyhřáté sauně, 6 dohrává dračí doupě, 7 a 8 - hrají úchylné hry v hangáru - tzc čuně na rožni a T-čko zažívá zážitkovou hru - Mýval připravil modelovou hru co by bylo po jaderné katastrofě, kdy se skupina musela rozhodovat co obětuje, jaký život bude dál žít, včetně řady kritických rozhodnutí, obětování se apod. Byla to hra hraná fyzicky, místo přežití byl náš sklep pod hlavní budovou... Je to hra hratelná jen jednou a důležité je vcítění se do podmínek...
Večer končí večerkou, jsme unavení a jeme brzy spát!!
Den desátý, 22.8.2010, neděle, den Freye
Je krásný den, protože je neděle , prodlužuje se budíček a vstáváme tak abychom stihli snídani na 8 hodinu. Tábo již skutečně chrupčí až do budíčku, nikde nikdo po ránu neběhá, neťukají dveře - je klid...
Dopoledne 1 a 2 oddíl spěchá ke krmelci aby se pokusili pašovat co se jen dá, 3 a 5 oddíl se učí principům akciového trhu při hře Burza, 6, 8 a T hrají novou Mývalovu hru Predátoři spore ( originál viz hranostaj.cz), 7.-se řeže dekomlatem. O 4 oddílu toho moc nevím, protože oddílák na poradě nebyl - s klukama se vydali na výpravu a nyní ještě někde dospávají ( šli na kopec nočník do roklinky kde nocovali)
V poledním klidu se věnuji trochu povídání si o historii tábora s panem Karlem, který zde byl v roce 1973, a který nemá na tábor dobré vzpomínky, shodujeme se, že je vše o lidech a na stejném místě , za stejných podmínek se dá věc dělat jak dobře, tak špatně. Naštěstí je pryč doba , kdy byly děti bity, nebyl žádný program a dospělí se jen opíjeli. Tedy alespoň tady na Dračí Skále - na Orlici. Psychické trauma se pak ale jen těžce napravuje!
U nás, v poledním klidu naše lodní posádky zkoumají ostrovy a jsou plny aktivity. Po poledním klidu 1 oddíl
Promiňte malou pauzu - musel jsem jít na lukostřelbu s oddílem...
Tak tedy 1. oddíl po poledním klidu jde do bazénu a pouští lodičky, hraje s balonky a hraje malé štafetové hry, 2.-luští šifry Vikingů, 3- s 5. - tvoří Aquabely a potom různé štafetové závody - jako např. co nejdelší had z oblečení co nají holky na sobě - viz fotky - naštěstí nikde poblíž nejsou kluci!! 6. a 8 - oddíl dostavil svoji tvrz a nyní ji dobývá, 7.- drbárna
Večer je klidný, nečeká nás žádná bojovka ani noční překvapení, jen 4 oddíl odchází na nočník - kopec , kde v roklince připravují nocování, něco ke snědku s úkolem do tábora přijít na oběd. Jsem s klukama ve spojení a již nyní vím, vše proběhlo ok, oddíl se hrozně těšil a jistě si to všichni užili.
1 a 2 oddíl si připravují kameny na závěrečný rituál u mohyly neznámého plyšáka,3 a 5 TCN - Tudy cesta nevede - postřehový závad, 6. oddíl - Dračí doupě, 7, 8 a T-čko - KAsino ve Vegas ( kdy si každý vylosoval nějakou typickou sociální postavu ( manažer, popelář, politik, hopper... aj), tuto postavu musel po celou dobu hrát a snažit se do ní vřít...
V noci kromě nepřítomného oddílu 4 spí za chatkami pod šírákem ještě T-čko, ale taky 3 oddíl. O půlnoci přišli zástupci Thora na schůzku s Thorem s jedinou otázkou - Jestli budou muset něco dělat s trifidy...
Pak už všichni spí...
Den devátý 21.8.2010, sobota, den Thora
Opět další krásný den, dnes nás čekají samé společné programy!
Dopoledne - protože se nám kuchnyně nabídla, že by nám něco dobrého upekla, kdyby byly třeba borůvky, rozhodujeme se , že se pokusíme nasbírat ve zdecomovaných lesích po sběračích s hřebeny alespoň 10 litrů. Odchází celý tábor a nakonec po nějakém hledání sbíráme celkem asi 20 l. No sláva ňamka bude!! Některé pusy jsou ale více fialové než kelímky do kterých děti sbírají. Dobří sběrači jsou odměňováni smrky nebo stopami do mapy.
V poledním klidu se dveře do jídelny netrhnou, je tady spousta posádek, které prahnou po průzkumu neobydlených ostrovů, naštěstí pánů jeskyní je dostatek, každý se specializuje právě na svůj příběh, a tak to v jídelně vypadá jako na obědě...
Po poledním klidu rozjíždíme novou hrucelotáborovou hru :
Signály majáků
– denní celotáborová hra strategicko bojová
Legenda : Plavba v severních mořích bývá velmi nebezpečná a zrádná. Odvážní mořeplavci musí mít oči na stopkách , sledovat proudy i barvy vody v mořích a snažit se vyhnout jak nebezpečným vírům tak zlomyslným skaliskům. Naštěstí naši předkové na nejnebezpečnější místa umístili staré – ale dosud funkční majáky, které občas také svítí a poskytují tak mořeplavcům bezpečnou plavbu.Nikdo ale neví kdy a jakými intervaly tyto majáky svítí – to budete muset zjistit vy chcete-li se v bezpečně přepravit ke korunám posvátného stromu.
Pravidla: Tábor je rozdělen na tři části podle barev a dále je z každé barvy vyčleněno 11 malých či boje neschopných táborníků. Ostatní se snaží sehnat - posbírat a vyluštit informace, které nosí malí na zádech a ve které je uvedeno po jakém zvukovém signálu a jak dlouho po něm se ta která stanice ozve. Lesem se totiž nese řada signálů - hvizd, píšťala, zvony, trubky, výstřel ... Stačí jen doluštit a být přesně v ten okamžik u správné stanice a po tónu se přihlásit. Starší navíc mají zařazenu bojovou část - tedy životy. Malí jsou naopak nedoknutelní a vzájemně nebojují
Malí mají vlastní obrázkovou šifru a hledání hvězdiček. Hra je vzájemně provázána, některé informace o stanicích totiž nemají v šifře velcí ale právě malí, kteří , jakmile je zjistí ji mají předat svým starším.
Připravit:
- soupis zvuků jejich periodu a přiřazení ke stanici – k majáku
- názvy majáků - karty – např z minulé hry
- ocásky životy – dle minulých her ( 1 hra) 250 životů / 60 ocásků
- informace na záda malých
- informace v jednoduché šifře pro malé
- počet vysílaček, náhradní baterie
Mezi malé se nakonec zařazuje oddíl 1 a 2 a mají jako úkol zajistit malé symboly k sudoku a toto sudoku vyluštit. I Vysílačky doznaly změn, již je nečíslujeme , ale volíme symboly. A tak se nám ozývá sluníčko, autíčko, mašinka a další...
Nejlépe se nakonec daří modrým , pak zeleným , nejméně žlutým.
Večer nás čeká již druhá zmítačka, tentokrát zaměřena na nepovinnou hru ples upírů ( ten je detailně popsán jinde - rok dva předem), děcka řádí, tančí se, musíme prodloužit večerku. Naštěstí je před námi neděle a to nás čeká prodloužení budíčku...
Den osmý, 20.8., pátek, den Odina
No a je to! Konečně je zase po celý den krásně! Máme sice jednoho maroda - Natálka Kolínová - ale jinak je kondice dětí výborná.
Dopoledne odjíždí 4 a 8 oddíl na celodenní akci - Cihelna, 4 oddíl nechce udělat ostudu , tak má na sobě uniformy a na hlavách lentilky - pracovní název pro různé barvy baretů kluků. Cihelnu zajistil Shrek a povedlo se dostat kluky dovnitře jednak zadarmo a ještě se jim dostalo prohlídky základny pro VIP!!
1 a 3 oddíl vyráží k pramenům Orlice, přičemž cestou plní řadu úkolů a hrají hry - učí se uzlovat, loví draky, dokonce se učí s busolou!, 2. oddíl má akční dopoledne - střílí z luků, kuše a háže hvězdicemi a sekerami, 5.,hraje klidnější hry - latríny, vzducholoď, Roboty, 6., střílí a střídá se tak s 2 oddílem, holky ze 7 oddílu jdou na paintball a můžete je sledovat v akci ve fotogalerii a T-čko má hry na louce včetně běhaček ( šlapání na stíny, handikepy). Protože se oteplilo, občas se objeví nějaký oddíl u bazénu, kde se rychle protahuje a zase šupajduje zpátky na program!
V poledním klidu už žádné zkoušky neprobíhají, ale jednotlivé chatičky - týmy nám začínají zkoumat ostrovy. Všera byla jedna skupina , dnes už 4 zítra se z toho asi zblázníme. Pro představu jedna chatička - loď jsou 4 děti a hrajeme cca 30 minut. Ale už vstali noví bojovníci - tedy pomocníci a zítra nás na to bude víc!
Po poledním klidu hraje 1. oddíl Siamská dvojčata, 2.+5. +T-čko řádí na nástupišti a tvoří živé barvy, potom , celí zbarvení si berou stříkačky a kropí sebe, sousedy i nás kolem jdoucí chudáky, co jsme se včas neschovali. Jakmile jsou celí mokří , tak ty poslední zbytečky suchých objímají ječí a nakonec končí všichni v bazénu... 3. však tady není , hraje paintball, ale prý to bylo hodně bázlivé, statické a opatrné.7 oddíl hraje štafety a důvěru. Jen připomínám, že 4 a 8 jsou pořád ještě na cihlekně, vezeme jim tam i proviant, teplé jídlo je však čeká až doma - na táboře.
Večerní program se musí obejít bez oddílů 1 a 2 , které se jdou saunit. Ostatní jdou na film. Tím se nám ovšem rozjíždí velká a náročná hra Noc trifidů!
Noc Trifidů
– noční celotáborová hra - vynechat 1 a 2 oddíl
Motivace: Setkali jsme se nečekaně s Nornami , které nás oslepily. Naštěstí v našich klanech zůstali někteří, kteří vidí. Navíc se dozvěděli jak znovu získat plný zrak… Musíme se pohromadě vydat do lesa a najít 10 bylin! Pozor však na přisluhovač Hada – tzv Trifidy , jejich žahnutí může být nebezpečné! Reagují na hluk…
Cíl: Nalézt všechny bylinky a co nejrychleji se vrátit do tábora. Uvařit čaj a po jeho vypití znovu vidět.
Provedení hry: Večer – tábor do hangáru – promítnout film Den trifidů. Před koncem odvést z každého klanu 2 schopnější jedince – do svatyně, kde se setkají s hlasem Odina. Ten jim řekne co se děje a poradí jak bylinky získat: báseň:
Dejte nám, ó prosíme,
Kouzel plné kvítí,
Zařiďte ať vidíme,
Jak krásně slunce svítí
Poté upozorní na to, že se v lesích objevily podivné rostliny – Trifidi a že právě do hangáru přišly Norny – které ostatní oslepily – proto je vytáhl, aby byla šance věc napravit. Jedinou šancí bude protijed, který se zhotovuje z lesních bylin. Na protijed je potřeba směs celkem 10 bylin – ty jsou v lese a je třeba se k nim dostat – Stanoviště budou vyznačeny láhvemi se svíčkami u nich budou kartičky s bylinkami. Každá skupinka si vezme jednu bylinku ( kartičku) !!NE VÍC!! ( oddílák bude kontrolovat a zapisovat si která skupina prošla)
Mezitím jsou v hangáru Norny, které sdělí zbytku, že jakmile vyjde z hangáru, tak je každý oslepen. Za to ale jim poví, jak na Hada v závěrečném boji ( spojit síly – využít artefakty – ty jim přidají výhody…)
Trifid – oddílák s přehozenou maskovací sítí, klepající dutými zvuky (keramické, nebo bambusové rolničky s tyčkou) , vybavený žahavou kopřivou – je velmi nebezpečný, žahá. Pohybuje se pomalu a podle sluchu, klape dřívkami a špatně vidí. Reagují na slyšitelný pohyb a žahají kopřivou. Případné kaziče hry a kecaly, na které nebude platit žahání, označí centrofixem – ten druhý den celé dopoledne nebude vidět.
Skupinka se snaží sehnat všechny bylinky a urychleně je donést k ohništi, kde se zkontroluje zda-li jsou všechny a dojde k uvaření čaje a k vyléčení nevidících…
Zkušenosti po 2 turnuse :
je nutno pokusit se urychlit rituální vaření čaje u ohniště
Pomůcky:
- maskovací síť pro trifida cca 3x3m, klapací dřívka, kopřiva, centrofix
- sada kartiček s bylinkami pro protijed, láhve se svíčkami ( hotovo) + láhvička na tekutinu ( citronka)
- šátky cca 100 ks
- na krk sebou láhvičky co měly být…
- do hangáru sebou mince! Trička přes mikiny
- kotlíky, vařit vodu, hrnky na čaj, kýbl s čistou vodou na oplach hrnků
Hra vychází skvěle, časování - Norny/ odin je díky vysílačkám přesné. Děti se v lese pohybují skutečně absolutně ticho, lesem zní jen zvláštní klapání. Ta radost po vypití čaje, že se opět vrátil zrak! Hra byla velmi emotivní a působivá nejen na děti ale i na nás. Končíme až ve 22.30, ale tábor ihned unaven usíná a my ještě chvíli pracujeme...
Den sedmý , 19.8.2010, čtvrtek, Den Freye
No , tak to vypadá, že by mohlo být i hezky!! Sluníčko se směje a my máme naději , že nás uplakané počasí konečně opouští. Jen odpoledne někdy kolem 14 hodiny se spouští silný déšť, ale naštěstí po 1O minutách je pryč a program se tozjíždí beze změn!
Dopoledne hrají malé dívčí oddíly - 1 a 3 Průjem a potom živé barvy, 2 leze po stěně a na lanovém centru, 4 luští textové šifry v lese a pak staví hráze a domečky, 5 a 6 oddíl jde pašovat a honit pašeráky, 7 - má svoji etapovku - svlékání a oblékání na čas, výroba co možná nejdelšího lana z oděvu co má kdo na sobě apod., 8 střílí z luků a kuše, 9 buduje vlakové koridory a potom po vybudovaných trasách závodí v rychlosti jak se dostat z města do města.
V poledním klidu se nám první tým vydal na průzkum ostrova na moři - čekalo je dračí doupě ( kdo zná fantasy hry - pán jeskyně ví o čem hovořím - děti se svými postavami se sesednou a pán jeskyně před nimi maluje mapu podzemí, nebo šachet apod a oni se rozhodují kam půjdou , co udělají. Samozřejmě mají před sebou řadu nástrah, ale vše se odehrává v děckých myslích a představivosti. Zítra očekávám další 4 týmy, ostatní ještě ke břehu moře nedorazili...
Odpoledne se 1. oddíl učí základům 1. pomoci s doktorkou Beruškou a potom jde hrát na hřiště Pakobal ( na oči se pomocí gumičky umístí brýle - trubičky z toaletního papíru, které naprosto rozhodí vidění...), 2.je v lese a hraje živé pexeso, 3 až 6 oddíl hraje velkou a podle mě jednu z vůbec nejlepších her - starwars, která má v sobě vše - nárok na pohyb, uvažování intuici... ve hře se obchoduje, spekuluje, běhá, loupí i bojuje. Každý se v ní může najít...7 oddíl leze v lanovém centru jako pavouci, hraje taky na louce detektivní příběhy, 8.-čistí bazén a potom má s Beruškou červenání. T-čko - hraje v lese čelovku.
Večer je tady již 3x odložený oheň s programem - oddíl baví celý tábor. Jsme svědky řady divadelních kusů za které by se nemusel stydět ani národní divadlo. Sledujeme parodie na reklamy v TV, písničky , vtipy. Vše prokládají oddíláci svými suvkami a fórky. Na konec přicházejí ke slovu ještě kytary. Po večerce oddílů necháváme chvíli ještě mudrovat u ohně T-čko, my máme poradu, čeká nás zítra mimo jiné velká celotáborová noční hra, musíme se dobře připravit
Hai Kuinka Hoit mamky a taťci!!
Den šestý - středa 18.8.2010 Den Thora
Tak konečně to vypadá, že by se počasí chtělo umoudřit, informace z netu vypadají dobře a také tady, na dalekém vikingském severu již neprší!
A tak se dopoledne střídá 1 a 5 oddíl na lanech - oddíly se rozdělily a zase spojily a tak část je na lanovém centrru a část na stěně. 2. se stává vikingskými bojovníky a hraje čísla na stromech v lese. 3. zařazuje nižší rychlost a hraje hry pod střechou, ve druhé části se prohřívá v sauně, 4 je na hřišti a učí se používat luky a kuši, 6.-pokračuje v započaté práci a kdesi v lese staví z již připravených kůlů středověkou pevnostní tvrz, 7, pokračuje ve své etapové hře částí Mořský netvor a potom na nástupišti "Běží o život", 8 jde s T-čkem hrát "lechtivé hry" do hangáru...
V poledním klidu se první dva povozy dostávají do přístavu, kde jeden z nich ihned staví loď ( má totiž na rozdíl od toho druhého - lodivoda). Probíhají také zkoušky , které patří mezi poslední, brzy se budeme v poldním klidu věnovat dračím doupatům a zkoumání ostrovů.
Odpoledne nás čeká další velká hra:
Majáky
– denní celotáborová hra pro celý tábor bez omezení, nebojového charakteru
Motivace: Hle, na pobřeží jsou umístěny majáky, které nám ukážou další cestu. Jenže ne každý nás půjde cestou nejlehčí, některé nás přímo zavedou do nebezpečí. Jděte , luštěte staré svitky a zjistěte , kterou cestou bude nejlépe se dát. Nalezněte alespoň 4 nejvýhodnější majáky!
Cíl: Získat nejvýše 4 co možná nejhodnotnější majáky
Provedení hry: Děti budou rozděleny po barvách a navíc ještě každá barva do 4 klanů /tzv. chatkovým způsobem/. Vznikne tak celkem 12 klanů , ve kterých budou zastoupeny kluci i holky , velcí i malí.
Klany budou označeny – samozřejmě svojí základní barvou a navíc aby se i klany jako takové rozlišili – ještě znakem (příklad – modří – kolečko, modří – trojúhelník…)
Každý klan obdrží 15 jedinečných , barevných nálepek se svým symbolem.
Na území kolem klanů ( startovního místa) budou umístěny jednotlivé majáky – celkem 40 kusů na nichž bude vyznačen název, zašifrovaná hodnota ( od čísla 5 do 28) a dále zde bude vyznačeno 12 políček , které budou očíslovány.
Klany se po startu hry rozeběhnou do lesa, budou hledat majáky a rozhodovat se , které z nich si zabookují. Mohou ihned luštit runovou šifru a zjistit tak hodnotu majáku a tím ztrácet čas a riskovat, že jiné – hodnotnější majáky budou zarezervovány konkurencí, nebo naopak , mohou zabookovat náhodně nalezené majáky s tím , že risknou jejich nízkou hodnotu.
Bookuje se nalepením své jedinečné nálepky do políčka s nejnižším číslem
Po vypotřebování nálepek se klan může zaměřit na doluštění hodnot rezervovaných majáků.
Po určitém čase nastane burza majáků. Budou vyvolávány jména majáků, nebude prozrazena jejich hodnota a vždy klan na nejnižším místě se rozhodne , zda-li maják chce či nikoliv. Klan může vlastnit jen max. 4 majáky. Je jasné , že některé pomalé klany mohou prodělat, nemusí vlastnit žádný maják.
Výhoda pro profese: Zvýhodněn bude druid – dostane barevně označenou nálepku, klan tedy bude mít nálepku navíc, a jeho nálepka předběhne klan v řadě před sebou.
Výsledkem bude součet hodnot majáků vlastněných jednotlivými klany. Tato hodnota bude převedena na stopy do celotáborové hry, navíc každý člen klanu bude vyplacen ve smrcích.
Zkušenosti po 2 turnuse : určit časový limit, jinak je hra líná , zvážit, jestli bude muset chodit klan najednou.
- 40 kartiček jednotlivých majáků ( hotovo)
- Každý klan – 2-3 tužky + bločky
- Nálepky pro klany – 10-20 kusů (připravit), nálepky pro druidy
Hra, po vyladění , se vydařila, stanovili jsme časový limit a také burza proběhla pod plným zájmem dětí. Nejhůře dopadli modří, naopak nejlépe zelení.I mezi jednotlivými klany byly velké rozdíly, nejslabší klan dosáhl hodnoty 12, naopak nejlepší klan - hodnoty 90.
Klany na nástupu převedly získané hodnoty na tučné smrky a byly spokojeny.
Po nástupu zapalujeme oddílové ohníčky, fasujeme na oddíly proviant - buřtíky, chleba a sedíme u ohňů. Opéká se , baští se , hrají se hry, hraje se na kytaru. Kolem 9 hodiny se ozývá zvon, který všechny svolává tábor k nástupu. Čeká nás noční celotáborová hra:
Rozsvěcování majáků
– noční celotáborová hra navazující na hru předchozí
Motivace: Majáky, které jsme dnes tak pracně získali - nesvítí !! Jděte a jako první se pokuste majáky rozsvítit. Pořadí majáků nerozhoduje, rozhoduje vaše pořadí u majáků
Cíl:Být u majáků co možná nejdříve – jako první, co možná nejrychleji a nejtišeji obejít pokud možno všechny majáky
Provedení hry: Děti budou rozděleny po barvách a navíc ještě každá barva do 4 klanů /tzv. chatkovým způsobem/. Vznikne tak celkem 12 klanů , ve kterých budou zastoupeny kluci i holky , velcí i malí. Viz hra předchozí.
Klany budou označeny – samozřejmě svojí základní barvou a navíc tak aby se i klany jako takové rozlišili – ještě znakem (příklad – modří – kolečko, modří – trojúhelník…)
Hra začíná za soumraku večer po předchozí hře. Klany se vydají na místa původních majáků, kde již budou rozmístěny sklenice se svíčkami. Vedle sklenice bude vyrovnán štos tajných pergamenů. Každý klan si vezme ze štosu jeden papír. Jakmile budou mít všechny majáky získané – nebo – se rozhodnou svůj pobyt v lese ukončit – mohou odejít na základnu. Zde v tajném roztoku budou pergameny vykoupány a zjeví své tajemství – kdo byl první!
Výsledkem bude součet prvních míst. Tato hodnota bude převedena na stopy do celotáborové hry, navíc každý člen klanu bude vyplacen ve smrcích.
Zkušenosti po 2 turnuse :
- je nutno klást důraz na ticho, strážce majáku – dospělák nenechá maják rozsvítit hlučnému klanu a odešle jej
- je nutno počítat pořadí u majáku - ne pouze 1 místa, nutno vyrobit tabulku k majákům a majáky
- započítat i pořadí přichodu
- Sklenice se svíčkou – taky cca 12-15 ks
- Fotopapíry – vždy jen první kus na štos ( bude osvícen a zčerná) + dalších 11 podobných papírů
- Vývojka a ustalovač
- Tabulka pro dospěláky u majáků
Opět jsme uplatnili zkušenosti z předchozího běhu a hra klapla vzorně. Nikde žádný hluk, sem tam někdo vzdychl, ale v lese bylo ticho. Po cca 45 minutách jsme měli první navrátilce, kteří šli koupat získané pergameny v kouzelné lázni. Po ukončení si každý nafasovat 2 nádherné a skvělé koblížky od Jarušky a šel chrupčit!
Hlídá nás CIA, sedí u ohně a kecají, ale protože se jim nechtělo donést si palivo od 50m vzdálené hromady, oheň jim chcípl a tak dokecali... Spí se krásně...
Jo, ještě jsem zapomněl, děti rozsvěcovali majáky básní:
Hledám maják, majáček,
cestou plnou zatáček,
Až světlo lodím bude plát,
nebudem se skalisk bát!
Dokončení 5 dne
protože jsem měl velké potíže s vložením tabulky a několikrát se stránky zhroutily - jen dopisuji, že z dalších oddílů se zúčastnili faktoru strachu:
Kuba Volf, Petr Krtička, Láďa Hlavatý,Zdeněk Rakouský, Adéla Hanušová, Tereza Šiprová,Adéla Hrdinová Kuba Krofta, Jiří Janáček , Petr Kirschbaum, Štěpán Škoda, Eva Nováková, Lucka Šiprová, David Němec.
Všichni tito dopsaní táborníci uspěli a prý to bylo lehké...
Dnes večer probíhají první 4 disciplíny , které nakonec dokončuje většina adeptů, takže vidíme tanec u tyče, hrátky s kopřivou, leknutí u střelby a nakonec ruce v kekelu ( rozuměj - něco nehezkého - ale neškodného). Nakonec ještě sledujeme scénku, zpíváme táborovou písničku a rychle do tepla peřin. Ještě že nám Hlavas prodloužil budíček a zrušil rozcvičku!!
Den pátý - 17.8.-pondělí, den Odina
Celý den je pošmourno, občas s přeháňkami, děti honíme do suchého oblečení, mokré sušíme, program přelaďujeme na mokrou variantu. Proto již druhý den stojí připravený táborák a program oddílů ke slavnostnímu ohni je také u ledu... Výrazně se ochladilo, ale jsme vikingové, něco vydržíme. V jídelně jsme roztopili kamna a hlavně jsme všichni zdrávi, marodka je prázdná!
I přes nepřízeň počasí je program většinou venku a tak dopoledne 1 a 3 oddíl jede velkou pardubickou, 2 oddíl buduje města, 4 oddíl si fouká balonky dává jim jména a pak střílí airsoftovými puškami, poté okupuje saunu, 5 oddíl zkouší úděl postižených osob při hře hendikepy, 6 oddíl trénuje tábornické dovednosti a buduje na tajném místě pevnostní palisádové valy,7. a 8. oddíl hrají živé barvy a pak končí v bazénu a ve sprchách, T- hraje hry důvěry.
Polední klid - zájemci o práci pracují na rozných hospodářských úkolech - příprava plastů na odvoz, topení, příprava dříví a nám se tenčí táborová kasa... pokračuje honba za poklady , cesty na mapě i zkoušky profesí.
Odpoledne, protože se spouští déšť - odpovídá tomu i program - 1 a 2 se zašívají v lazaretu a hrají klidné hry - Mafie apod.,3.4 a 5 obsazují hangár a konají velký turnaj ve foukacím fotbale, 6 se před deštěm a chladem schovává v sauně a po té hraje Ruskou ruletu, 7 řeší detektivní příběhy, 8.- hledá zločince a poté napodobuje jejich vizáž a konečně i T-čko je uvnitř a hraje elektriku , minci a podobné klidné vnitřní hry.
Večer opět rušíme táborák a operativně zařazujeme faktor strachu. Statečných je opravdu hodně,zde máme jejich soupis:
| Faktor strachu po oddílech | disc.1 | disc.2 | disc.3 | disc.4 | disc.5 | disc.6 | disc.7 | disc.8 | |
| 1. oddíl | |||||||||
| Dittrichová Adéla | 16.1.2003 | ANO | ANO | NE | NE | ||||
| Němcová Dominika | 3.6.2000 | NE | NE | NE | NE | ||||
| Šiprová Barbora | 10.9.2000 | ANO | ANO | ANO | ANO | ||||
| Daníčková Kateřina | 21.5.2001 | ANO | ANO | ANO | ANO | ||||
| 2. oddíl | |||||||||
| Krnoš Felix | 17.4.2002 | ANO | ANO | ANO | ANO | ||||
| Drápal Adam | 9.4.2002 | ANO | ANO | ANO | ANO | ||||
| Růžek Josef | 7.1.2002 | ANO | ANO | ANO | ANO | ||||
| Rais Antonín | 20.8.2001 | ANO | ANO | NE | NE | ||||
| Vrbica Vojtěch | 22.6.2001 | ANO | ANO | ANO | ANO | ||||
| Vágner Lukáš | 29.1.2003 | NE | NE | NE | NE | ||||
| 3. oddíl | |||||||||
| Wallsteinová Tereza | 11.2.1999 | NE | NE | NE | NE | ||||
| Vagenknechtová Karolína | 19.12.1997 | NE | NE | NE | NE | ||||
| Pipková Kateřina | 23.9.1997 | ANO | ANO | ANO | ANO | ||||
| 4. oddíl | |||||||||
| Feifer Martin | 9.10.2000 | ANO | ANO | ANO | ANO | ||||
| Kopecký Matěj | 26.5.1999 | ANO | ANO | ANO | ANO | ||||
| Pospíšil Tomáš | 21.10.1998 | ANO | ANO | ANO | ANO | ||||
| Mannl Luděk | 7.10.1998 | ANO | ANO | ANO | ANO | ||||
| 5. oddíl | |||||||||
| Straková Markéta | 21.5.1996 | ANO | ANO | ANO | ANO | ||||
| Bouzková Šárka | 19.1.1997 | ANO | ANO | ANO | ANO | ||||
| Nováková Anna | 27.10.1996 | ANO | ANO | ANO | ANO | ||||
| Vagenknechtová Silvie | 4.1.1998 | ANO | ANO | ANO | ANO | ||||
Dnes večer probíhají první 4 disciplíny , které nakonec dokončuje většina adeptů, takže vidíme tanec u tyče, hrátky s kopřivou, leknutí u střelby a nakonec ruce v kekelu ( rozuměj - něco nehezkého - ale neškodného).
Nakonec ještě sledujeme scénku, zpíváme táborovou písničku a rychle
Den čtvrtý - 16.8. - pondělí, den boha Freye
Ráno je krásné, neprší! No sláva třeba tak bude celý den, čeká nás odpoledne bojovka... Nebylo... o tom ale později!
Dopoledne odchází 1. oddíl do lesa do prostoru bývalého krmelce a hledá zvířátka, 2. hraje hry na louce - Ovčáka, poštu a šifruje, 3. si vypráví o Vikinzích, učí se runy, potom pátrá po zašifrovaném pokladu! 4. dnes pracuje, staví oheň - a že se podařil!!5.-jde na lukostřelbu, potom na vzduchové pistole a nakonec vrhá noži, sekerami, 6.-šplhá na stěně, poté v lanovém centru, 7.- těží v lese smolu a potom vyrábí louče na zapalování ohně, 8. se převléká do maskáčů a čeká je akční program - paintball. Vedoucí Fox navíc klukům nechává na triku taktiku, T čko se nám na dopoledne dozpadlo a většina z oddílu praktikuje u mladších oddílů.
Polední klid - jako v minulých dnech - pohyb na mapě, zkoušky na 4 profese
Odpoledne nastupujeme na celotáborovou hru :
Stavba Drakkaru
– denní celotáborová hra pro celý tábor bez omezení, bojového a stavebního charakteru
Motivace: Dříve než se přiblížíme k pobřeží musíme si připravit loď, abychom dokázali moře překonat. Sežeňte tedy materiál, klády plachty , lana hřeby, vlajky… a postavte drakkar!
Cíl: Postavit pevnou a krásnou loď
Provedení hry: Nejmenší oddíly jsou architekti, jsou nedotknutelní a plánují stavbu lodi. Kromě toho jim velcí předávají ulovené životy, za které malí mohou nakupovat v obchodě ( u Hlavase) - potřeby jako hřebíky, špagáty, plátno na vlajku a plachtu...toto vše zase předávají stavařům , kteří staví vlastní loď. Z celkové skupiny jsou dále vyčleněni 15 označených stavařů, kteří se věnují vlastní stavbě lodi. Zbytek jsou válečníci - rubači, kteří v boji získávají životy poražených soupeřů jiných barev.
Hra je provedena na čas a v určitou dobu je písknut závěr. Po té se vytvoří hodnotící tým, který prozkoumá pevnost lodí, jejich krásu.
Místo – základní strom je nedotknutelný a místo stavby také.
Malí architekti navíc mohou za 10 životů jít a poškozovat cizí loď ( např. přeříznout špagát), jakmile ale má loď již postavený stěžeň, je schopna se ubránit a za 10 životů útočníka dojde k remíze a vzájemné výměně oněch 10 životů. Malí mohou navíc za 5 životů špionovat provedení plánů i vlastní stavby u cizích barev.
Pomůcky: - cca 250 ocásků + životy 150 na národ označeny barvou národa
- Na barvu: 1x pila, 2x sekera, základních 10m špagátu, 5 hřebíků, nůžky
- Označení malých lepící barevnou páskou na rukáv
- Označení stavbařů – šátek na hlavu
- Vybavení obchodu – špagáty, hřebíky, plátno na vlajky, plachty…
- Vysílačky
- 2x větší arch papíru + 5 tužek pro architekty
Regulační prvek: vracení získaných životů od obchodu zpět do oběhu, možnost snížení ( zvýšení ) počtu stavitelů, architektů
Výhoda pro profese: Ranhojič může mít u sebe 3 životy, léčí sebe i jiné
Hra se vydařila. Trvalo poměrně dlouho než se drakkary postavily a občas spadly z nebe nějaké kapky studené vody. Až když jsme přenášeli drakkary k finálnímu otestování k bazénu strhl se přívalový déšť. Řada z nás byla mokrá až na kůži ( kromě bitevního potu ze hry), proto necháváme drakkary na místě a zaháníme tábor na chatky s úkolem rychlého převlečení do suchého. Déšť naštěstí ztrácí síly celkem brzy, nástup už probíhá normálně , ale vše je mokré. Večer dokončuje hru přeplutím moře, kdy drakkar shodil ze své paluby Veverku, ale ta statečně drakkar dotlačila do cíle. Měníme ale plány a společenský oheň přesouváme na další den a zařazujeme kino v hangáru. Jsme unaveni po bojovce a krásně se spí. Je chladno, všichni se zachumlávají, ale jsme vikingové, je to lepší než upocené vedro!
Hey kuinka hoit!!
Den třetí - 15.8. - neděle , den Thorův
Dnešní den proběhl ve znamení střídavého počasí, chvílemi bylo krásně - až horko, většinou však oblačno a dopoledne se přihnal na pár minut krásný přívalový déšť, který však neublížil. Všichni jsou zdrávi a v pořádku a tábora si užívají.
Máme taky názvy oddílů: 1. oddíl si říkají Vikingské dračice, 2 - jsou Chřestýši, 3- Zamilované Hančiny holky, 4- CIA, 5-Cajk, 6-Beta tým, 7-Sněženky nez machrů, a Tčko Bumbí rumbí...
Dopoledne si 1. oddíl cvičí paměť v paměťové obrázkové pamatovačce, 2-provozuje dračí souboje, kohoutí zápasy a hraje džungli, 3 a 4 oddíl pašuje nebo naopak proclívá a lapá pašeráky, 5 a 6 - hrají Siamská dvojčata, 7 a 8 hrají také pašeráky a nedají si nic zadarmo, T-čko odkvapilo do lesa a hraje své lesní hry.
V poledním klidu se zahajují zkoušky na 3 profese ze 4, tedy na lodivoda - uspělo celkem cca 10 dětí, základem zkoušky je orientace v mapě, práce s busolou, dále zkoušíme druidy - je nutno poznat 10 bylin, a ranhojiče - nauka o první pomoci a zdravovědě. Samozřejmě nároky jsou odstupňuvány podle věku kandidátů. Shodujeme se ale , že se děti nepřipravily - na nástěnce jsou k dispozici základní informace přijatelnou obrázkovou formou... a jdou to jen "zkusit" - co kdyby náhodou štěstí sedlo...
V poledním klidu se také posunují povozy po mapě ( musím vám ji vyfotit..) a je zahájeno výběrové řízení do DTS - Dračí tajné služby - podzemní program pro aktivní a hyperaktivní děti, které potřebují být zaměstnány více a náročněji. Jde o program špionážní a agentský,plnění tajných úkolů apod. proto jej nebudu prozrazovat.
Odpoledne po svačince staví 1. oddíl básničkovou pyramidu, 2, je v lese a nejdříve staví na potoze jako bobr - hráze a pak se přesouvá a staví domečky pro vikingy, 3. - leze v lanovém centru a za pomoci Bečise i na naší jediné překážce charakteru vysokých lan, 4 se převléká do maskáčů a jde dobývat bunkr - hraje paintball ( viz fotky), 5 oddíl sbírá potřebné lesní plody a potom rozdělává oheň, ustavuje 3-nožky a v kotlících vaří ovocně-lesní čaje, 6 a 8 se spojují a vyzbrojují se štíty a papírovými koulemi, se kterými bojují protoi zbytkům T-oddílu, 7 nejdříve cvičí a učí se základům lukostřelby a potom jdou na svoji etapovou oddílovou hru.
Večer se tábor provoní různými šampony , mýdly a šmudlifuky z děvčat se stávají slečny a z hochů mladí muži. Zmítačka je oblíbeným programem a hold na tábor patří. Večer se prodlužuje o půlhodinu večerka. V noci nás hlídají nejstarší holky - 7 oddíl a tak po večerce ( dospěláci až po noční poradě) můžeme klidně spát!
Den 14.8. 2010, sobota, den Odinův
Je sobota, počasí vypadá nejisté, místy se honí oblaka, ale hlavně, přestože na většině republiky prší, tady déšť naštěstí nepřišel! Tábor je v pořádku, děti jsou zdrávy a mají spostu práce.
Dopolední program je ve znamení oddílových činností. Zatím vám sem nebudu psát názvy oddílů, protože ještě ne každý oddíl již svůj název má – proto jen v číslech:
1. Oddíl je celé dopoledne v lese, hraje hry, vyprávějí se staré severské legendy a pak se staví příbytky z lesních materiálů, 2. Hraje Evoluci, loví zvířátka a hraje minigolf ( toto jsou samozřejmě hry, zvěř se pochopitelně neloví a green na golf tady nemáme, 3. Se spojuje s 5 oddílem loví zvěř a tvoří živé pexeso, 4. Se stává Armádou Dračí Skály, kluci dostávají uniformy, absolvují první výcvik, hážou sekerama, noži, hvězdicemi, foukají foukačkami…6.a 8 oddíl mají připravenu celotáborovou oddílovou hru a dopoledne bylo vyhrazeno první etapě, kdy si táborníci volili postavy a jejich charaktery. Stejně tak 7 oddíl zahajuje první etapou oddílovou celotáborovku a staví lodě. T-čko hraje hry chvíli v lese, chvíli v prostoru tábora – a tak můžeme sledovat na teenagery jak se mění v pasáčky oveček, nebo jak hrají Elektriku…
V poledním klidu se objevuje na stěně srubu nová celotáborová mapa stromu Yggdrasilu, která je odhalena jen ve spodní části v prostoru kořenů – a to jen na kousek, kam zhruba poutník dohlédne. Každý den jak budeme mapou postupovat kraj se bude před námi otevírat více a více. Děti nasazují symboly cestovatelů na spodní část a pomalu se „po stopách“ vydávají na cestu po kořenech – jakoby pěšinami vzhůru. První skupinky nalepují stopy a cesta začíná!!
Stejně tak v poledním klidu se táborem začínají míhat postavy dávných Vikingů – to se odměňuje plnění úkolů, které děti mohly ale nemusely splnit – a získat tak první – významnější množství táborové měny – smrků. Nebojte výtvory dětem vracíme, ponecháváme jen 2-3 nejhezčí kresby či runové jména a dáváme je na nástěnku.
Táborem se začíná šířit další fenomén – děti začínají hledat poklady! Objevují se totiž rozstříhané věty, které, pokud se správně složí , povedou děti k pokladům… Takto vypadají věty, můžete si je zkusit vyluštit a poslat mi znění na moji mejlovou adresu :
|
O6 |
stare stupne z kamene |
|
F1 |
vedou do budovy |
|
X2 |
skryvaji veci ztracene |
První poklady jsou dokonce ještě dnes nalezeny!!
Po svačince začíná tábor nějak zelenat, žloutnout a modrat! Ne nepotkala nás žádná choroba, to se jen blíží první velká celotáborová bojovka Patron národa. Protože máme nyní poslední turnus Vikingů, budu vám vždy odtajňovat kompletní přípravný manuál ( tvorba Chalupa, Radka, místy Hlavas) , který případná konkurence může ve prospěch dětí použít!
Patron národa
-denní bojová celotáborová hra na odpoledne
Motivace: Každý národ potřebuje mít patrona mezi bohy, kterého by uctíval a miloval. Patron za to naopak bdí nad národem a chrání jej…
Cíl: Získat jednoho z bohů jako svého patrona
Provedení hry: Děti budou rozděleny po barvách do 3 skupin.
Na přesně určeném teritoriu budou 3 národy rozmístěny pravidelně tak , aby měly k sobě stejně daleko. Kromě 2 nejmenších oddílů budou všichni vybaveni ocáskem za pasem a životem v ruce – dřívko s barvou svého národa. Hra je jednoduchá v tom , že cílem bude strhnout soupeřům jejich ocásek, poražený předá život a jde si pro nový. Budeme počítat počty ukořistěných životů. Mimoto se v lese budou pohybovat nejmenší děti , které budou hledat kousky zbroje bohů – kartičky – Odinovu sponu, Thorovo kladivo a Freyův meč. Na konci budou počty nalezených kartiček přičteny k ukořistěným životům. Nejmenší děti se boje neúčastní – hledají kartičky, mohou je i měnit mezi sebou.
Vyhodnocení bude provedeno ihned na místě po ukončení bitvy. Vítězný národ si jako první vybere jednu ze tří připravených vyfáborovaných cest , které je zavedou ( buď přímo k bohovi ( namaskovaný oddílák) , nebo ke svitku, který vymění Ratatosk na nástupu za Boží symbol ( meč, pás,kladivo)).
Zkušenosti po 2 turnuse: na konci dojde k dražbě - každá barva si za 10 životů soupeře vybere od něj jednu kartičku, kterou soupeř musí předat (zřejmě boha o kterého stojí – taktika je však možná). Pokud již konkrétní kartičku nemá, životy propadají. Nakonec se barvy dají cestou boha jehož kartiček mají nejvíce , ten se stane jejich patronem. Osvědčilo se aby na konci trasy byl skutečně bůh který jim sdělí:
-že je bude ochraňovat a bdít nad nimi
-že potřebuje pomoci
-že jim předává kouzelný artefakt
-že se mohou setkat v podzemní svatyni v jeho den o půlnoci a že jim odpoví na 1 otázku
Pomůcky: - cca 250 ocásků + životy 150 na národ označeny barvou národa
-kartičky božích předmětů ( hotovo) – rozhodit do lesa
-převleky bohů nebo boží svitek + boží artefakt – opasek + meč + kladivo
- vyznačit 3 trasy fáborky červené či jiné – neutrální barvy
Hra klapla všichni byli po velké hře hladoví, a po 50 minutách bojůvek dochází k výměně ukořistěných životů a symboly severských bohů. Přestože nejdříve všechny 3 barvy toužily po bohu Freyovi, nakonec se strhla bitva o Odina. V závěru armády bohy skutečně našly a on jim cosi předal ( kouzelný předmět…) Bohové dětem také sdělili tajemství o kterém my dospělci nesmíme vědět, a to že o půlnoci dne boha jemuž je zasvěcen ( dnes je den Odina) se mohou s ním sejít v kryptě – ve svatyně ( to je sklep budovy) a zde mohou bohovi položit jednu otázku… Dnes v noci Odinovci zklamali a nepřišli!
Po nástupu a večeři ( kuře s rýží) je program opět oddílový, kdy většina oddílů volí klidnější zaměstnání v prostoru tábora a tak se dodělávají vlajky, hrají se sedací hry – Palermo, bang…, nebo hry mírně akční – Hutututu, Saw, demonstrace…
Večer nám kolem tábora prochází nějací podivní občané a zvědavě nakukují na táborové vybavení, proto posilujeme hlídky a věnujeme ostraze tábora zvýšenou pozornost. Hlídají nejstarší kluci, tak se nemusíme moc bát, ale nerozděláváme oheň, hlídky tábor musí obcházet, vybavujeme je vysílačkami.
Noc ale probíhá klidně. Jen Armáda Dračí Skály něco kutí v rámci nočního programu.
Do fotodokumentace jsem umístil již řadu fotek oddílů, protože ale ještě ne všechny oddíly jsou kompletní a dnes by měli dorazit poslední opozdilci na tábor, tedy proto některé oddíly chybí, ale dodám je sem co možná nejdříve!
Hlavas 15.8.2010
13.8.2010 Vikingové ještě nejsou Vikingy
Ahoj mamkové a taťci, jsme na táboře!! Cesta dopadla skvěle, nikomu nebylo zle a dojeli jsme pár minut po 10 hodině. Cesou jsme ještě nabrali kamarády z Vamberecka a nyní jsme již na odpoledním programu. Tábor jsme převzali, Egypťané se s námi rozloučili a my jim předali autobusy , které nás sem dopravily. Jsme rozděleni do 8 oddílů a jednoho oddílu T. Oběd nám uvařila naše skvělá paní kuchařka Jaruška s děvčaty. Polední klid moc klidem nebyl, všichni jsou zvědaví na nové prostředí, plni energie, která se zdá nevyčerpatelná. Nebojte ale my ji vyčerpáme!
Nyní jsou oddíly v lese, neprší, povodně nás minuly a hrají se oddílové seznamovací hry. Máme tady dva hochy na údržbu tábora tak se využívá nepřítomnosti dětí v táboře a seká se tráva ... Večer nás čeká nový táborový film a úvod do hry, už se těšíme! Zástupcové Juřín a Shrek kmitají po oddílech a loví první fotky, abychom vám je sem mohli dát...
Zatím ahoj, Hlavas
Doplnění programu k prvnímu dni:
Nyní je ráno dalšího dne, krásně se spalo, v noci však přišla bouřka, prudký liják, který nám znečistil potok, ze kterého napouštíme ( průtokově) bazén a tak jej dnes hned od rána vypouštíme a pak vyčistíme a znovu napustíme. Nyní však neprší a snad bude hezky.
Včera je celý den příjemný, déšť nehrozí a oddíly se seznamují v lese. V 8 hodin večer se přesunujeme do hangáru, kde sledujeme nový Šamanův film o dávných dobách Vikingů a jejich Bohů. Poté je nám představena celotáborová hra , učíme se novou písničku opět o lidu z Vikingského rodu. . Jak tedy vypadá naše letošní motivace a hrA?
VIKINGSKÉ LEGENDY – záchrana vikinských bohů
Základem je bájný strom Yggdrasil – jasan, který znázorňuje osu světa (http://cs.wikipedia.org/wiki/Yggdrasil - Koruna Yggdrasilu (která se také štěpí na tři hlavní větve) se rozprostírá nad všemi světy, jeho tři hlavní kořeny sahají ke třem pramenům:
1) Pramen osudu, který hlídají tři Norny (sudičky), představující minulost, současnost a budoucnost. Tyto tři sudičky splétají vlákna osudu, každé vlákno reprezentuje jednoho člověka – když se vlákno zlomí, člověk zemře.
2) Pramen moudrosti a vědění se nachází v Jötunheimu, kde žijí mrazivé obři z jinovatky. Obři vytvořili vše neživé na Zemi – lesy, hory, skály. První bohové byli potomci obrů.
3) Pramen života a smrti, z nějž pramení všechny řeky tekoucí do moře. Zároveň je zde říše zemřelých, které vládne bohyně Hel.
Na úplném vrcholku stromu sedí zlatý kohout, který má varovat bohy před nebezpečím. Pomáhá mu bílý krahujec, který kontroluje celý svět. Spojení mezi vrcholkem stromu a podzemním světem vykonává veverka Ratatosk. Na světě vyvolává zemětřesení had Jörmungandr (tohle jméno by chtělo asi změnit – např. by se mohl jmenovat Ymir), který na tento posvátný strom neustále útočí ve snaze zničit bohy. Hadovi se podařilo dostat se až na vrcholek stromu a uštknout zlatého kohouta, který sice tento útok přežil, ale ztratil hlas – není tedy schopen varovat kokrháním bohy před nebezpečím.
Hadovi se proto podařilo zajmout tři nejvyšší bohy:
1) Odin (http://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%93din, je tam zas i obrázek): jeden ze tří prvotních bohů a patron magie a run. Odin byl neohrožený válečník. Jako ochranu nosil svoji přilbici a brnění, stejně tak jako sponu, kterou měl zavěšenou u pasu a která mu dávala desetkrát větší sílu. Odin byl ale hlavně mudrc. Nejedl a pil jenom božský nápoj.
2) Thór (http://cs.wikipedia.org/wiki/Th%C3%B3r) – je synem Odina a bohyně země Fjörgyn. Symbolizuje pohyb, energii, byl vládcem nad hromy a blesky. Jedním z atributů Thóra je mocné kladivo Mjollni, které Thór vrhá v podobě blesku a po dopadu se mu vrací do ruky. Mjollni ale Thórovi neslouží jen k boji s obry, což jsou jeho úhlavní nepřátelé, ale používá ho i k orání půdy a tím ke zlepšení úrody. Thórovi patří ještě dva kouzelné předměty: kouzelné rukavice, které mu umožňují chytat jeho kladivo, a opasek síly, který ještě zvyšuje jeho již tak obrovskou sílu. Je klasickým vyobrazením silného vikingského bojovníka, postava hromotluka, rudé vousy spletené do copánků, oblečen do kožešin a v ruce třímá kladivo.
3) Frey (http://cs.wikipedia.org/wiki/Frey) – patron plodnosti, míru a prosperity, vládce bílých Álfů (trpaslíků, kteří v hloubi hor stráží poklad). Říká se, že je nejušlechtilejší ze statečných bohů a po Baldrovi nejkrásnější, kromě plodnosti střeží také letní slunce. Mezi jeho další atributy patří zlatý kanec, loď a kouzelný meč schopný sám bojovat.
Zajatí bohové vyslali za třemi nejsilnějšími vikinskými rody (modrých, zelených a červených) veverku Ratatosk (pomáhá jí bílý krahujec, který lítá nad světem a přináší bohům zprávy), veverka s krahujcem mají být spojovacím článkem mezi bohy a Vikingy – ti musí hada zneškodnit a bohy osvobodit, aby zachránili svět.(krahujce nepoužijeme, veverkou Ratatoskem bude Šaman)
Bájný jasan Yggdrasil je obrovský, sahá až do nebeských výšin, ale přesto ho není snadné najít. Na třech místech, kde tři hlavní kořeny vrůstají do země a odkud se tyčí tři hlavní části kmene Yggdrasilu, zanechají bohové každý jeden svůj artefakt (např. Odin svou sponu, Thór kladivo a Frey meč), aby Vikingům napověděli, kudy se dostat ke třem bájným pramenům. Tyto tři artefakty by mohly být nalezeny při první celotáborové hře… Aby mohl být had zneškodněn, musí mít Vikingové vodu ze všech tří pramenů.
Pomáhat jim budou veverka Ratatosk,. Naopak komplikovat jim to kromě hada můžou také zlí obři. Využít by se mělo také vikinské písmo – runy. Závěr hry by mohl být ve stylu boje bílých proti černým, kdy černí by symbolizovali říši hada Jaksebudejmenovat, a kteří by samozřejmě na závěr padli.
Průběh celotáborovky
Cílem vikingů – jejich tlup a klanů bude po vyslyšení veverky Ratatoska – ihned se vydat na cestu dosáhnout stromu a zachránit zajmuté Bohy.
Postup bude po chatičkách ( povozy) po mapě, která bude zhora srolována a nebude tedy vidět kam vedou jednotlivé cesty a pěšiny. Vždy další den se trochu odkryje – odroluje. Cesty tvoří nejdříve kořeny stromů, které vypadají jako pěšiny - po nichž se budeme pohybovat. Jakmile dosáhneme ( po cca 5 dnech ) konce kořenů – které přejdou v kmeny, naše cesta se změní v cestu po moři. Bude nutno mít lodivoda, pak se povoz změní v loď, nebo pokud nebude chatička lodivoda mít – nalodit se k jiné posádce a za cestu zaplatit. V korunách stromu se odehraje finální hra.
Zopakuji: Budeme všichni začínat na spodní části mapy, každá chatička obdrží jako svůj symbol na první etapu cesty symbol povozu na druhou symbol vikingské lodě.
Chatičky budou postupovat po stopách, které budou přesně odměřovány a špendleny na mapu. Stopy se budou získávat v oddílových hrách.
V průběhu tábora budou probíhat jednotlivé celotáborovky, které musí mít motivační vazbu na místo a činnost, kde se momentálně nacházíme.
Kromě stop děti budou získávat také mince, které budou použity v závěru hry na platbu sudičkám Nornám za radu , jak zneškodnit Hada.
Na závěr při bojovce bude Had přemožen, bude opětovně nastolena vláda Bohů a pořádek na Zemi
Doplňující program – na polední klid apod
- Profesní kurzy – Vikingský bylinkář – druid – znalost rostlin
Vikingský hraničář – znalost stop a uzlů
Ranhojič – 1. pomoc
Lodivod – nauka o zemi, topografie
Tyto profese mohou děti výukou a následující zkouškou získat s tím , že jejich symbolem bude profesní kartička. Tato platí po celou dobu tábora, je to profese dítěte. Dítě může mít profesí více. Každá profese bude mít v průběhu celotáborové hry nějakou výhodu nebo ulehčení
- Pomocník V průběhu tábora se může ke skupince přidat nějaký pomocník s profesí dle bodu 1. Tento pomocník bude symbolizován kartičkou, může být nalezen nebo se přidá za odměnu. Pomocník pomůže jednou a od skupiny odchází… Dítě jej může také nastrčit např. v dračím doupěti – obětovat ho a samo si zachránit život
- Cesta k pokladu Na táboře se bude nacházet spousta vylepených svitků psaných ve starých runách. Vyluštěním samotným se ještě nic nezíská. Ke správné cestě k pokladu ( mince smrky, pomocník) navede správná kombinace jednotlivých svitků. Některé kombinace budou vyvěšeny každý den na nástěnce.
- Dračí doupě - v poledním klidu v době plavby – 2 třetina tábora bude možné zkoumat ostrovy. Zkoumání bude mít charakter Dračího doupěte, kde děti něco získají, nebo něco ztratí.
Úvod
Co se týče úvodu do celotáborové hry, tak se použije klasický hraný film s nějakýma šamanovinama mohl proložit čtením legendy společně se statickými obrázky tento film je téměř natočen – tedy jsou natočeny spousty hodin a nyní chybí to jen sestříhat.
- FILM Po promítnutí filmu , scénce s Ratatoskem by se měly objasnit nejasnosti, vysvětlit dětem postup dalších her a úkolů – samozřejmě vše s ohledem na Vikingy a severské země.
(Tady jsme měli původně připravenu první mírnou celotáborovou hru - bude hledání výše uvedeného kladiva, meče nebo spony – tyto artefakty budou na kartičkách stejné velikosti. Děti si kartičky uschovají a zatím nebudou tušit k čemu budou. Jenže po probrání této možnosti s dětmi – tyto poukázaly na to že už zase hledání po prvním večeru?? – takžo to vypouštíme!)
- PATRON Druhý den budou oddíly rozděleny do barev a připravíme se na první celotáborovou – velmi jednoduchou bojovku – Patron národa
Jak vidíte dávám vám sem náše kompletní materiály , abyste viděli i myšlenkové pochody při tvorbě hry...
No a další info zase zítra!!
Ahoj
Hlavas