Deníček 4. turnusu
Počteníčko o událostech 4. turnusuDen 12. - 25.8.2012 - čas naděje
Suno esto kunvi
Omlouvám se že jsem nenapsal hned ráno, tak jste asi byli zvyklí tyto stránky číst, ale my máme dnes za sebou náročné ráno, vítání Slunce a sledování jeho východ, to Vám asi ale popíšu později. Dnes se již nebudu rozepisovat co kdo kde dělal, vypíchnu jen hlavní událostino a protože se blíží pomalu ale jistě závěr tábora, předm Vám uvedu co se bude dít.
Tedy zpět ke včerejšku - hned ráno po snídani nás svolává zvon - co se děje?? kdo to zvoní, dospěláci to nejsou - je to rod žluto-oranžových, který byl všera u Anwaara na půlnočním rozhovoru. Dostali od něj svitek, který nás vyzývá tímto textem k činnosti:
Přestože se vám podařilo vyrvat ze spárů Temnoty mnohá území , sami temnotu neporazíte.I Luna byla roztříštěna na tisíc
kousků, které samy nic nezmohou.Stejně tak jako ona , tak i vy musíte spojit své jednotlivé části a zanechat svárů. Proto
jděte k nejvyššímu místu kopce , na jehož úpatí sídlíte,na místo, kde již tři obránci dlí. Tam dokažte, že se dovede spojit
tím, že každý z vás svým dílem přenese kousíček světla od prvního k poslednímu.Poslední nechť pošle blahodárný, vámi
zapálený paprsek, přímo ke Slunci v době jeho východu.V případě, že se vám toto podaří, dostane se mi zpět mých sil a
rovnováha bude nastolena!
Toto jistě poznáte. Anwaar
Všichni se jednomyslně rozhodují ráno si přivstat a výzvu naplnit. Do té doby je však ještě dost času a tak se oddíly vydávají za svým zaměstnáním.
Hlavní hrou je pohádkový les, který připravila obě T-čka pro mladší tábor, s tím principem, že je vyznačena kruhová trasa, po které děti jdou po dvojicích ( mimochodem aby se nečekalo na start a potom v cíli, každý začíná na jiném bodě kruhévé trasy...), cestou potkávají pohádkové bytosti a musejí poznat o koho a z jaké pohádky jde...
Mimo to je možné sledovat činnosti v lanovém centru, staví se oheň - ale také se již uklízí.
(Promiňte pauzu - spousta práce ) Odpoledne se většina oddílů opět ubírá do lesa k oddílovým hrám. Po večeři nás čeká poslední tah hry, při kterém se projevuje, že ne každý Anwaara vyslechl. Rody vedené dívkami praktikantkami se ve shodě pouští ne proti temnotě , ale naopak útočí na sousední rody. Nejvíce utrpěli žlotuoranžoví, kteří přichází o 2 území a o Onyxe se pokoušejí mrákoty. ( Žluto oranžový rod je rodem gentlemanů, jejich pokyn vždy začíná i končí slůvky - Prosím, rádi bychom zaútočili, dovolili bychom si zaútočit, pěně děkujeme apod.
Večer je velkou zvláštností Svlíkaná - což je honička , kdy při chycení si oběť odhodí - svlíkne svršek. Samozřejmě hra se hraje jen do určité meze. Přestože je hra hrána jen mladším táborem rychle se přidávají i procházející starší oddíly... Řada oddílů - 3,4,5,6,7 a část T1 před večerem odchází nahoru k rozhledně se zabivakovat, přespat, aby ráno nemuseli vstávat tak brzo jako my...
Máme jen malinkou poradu - většina dospěláků je nahoře, spát jdeme neskutečně brzy, ráno stáváme!!
Den 13.-den světla!!
Tábor vstává před pátou hodinou, po hygieně spěcháme nahoru k rozhledně, abychom spolu s ostatními zapálili svíčky. Záš táborový manuál praví:
Motivace: Přívrženci tmy jsou již velice oslabení, nicméně se nehodlají vzdát. Je třeba vrhnout se přímo do jejich středu a vnést světlo do jejich doupat. Nejprve pomalu, jiskřičku po jiskřičce a doufat, že tyto malé plamínky opět zažehnou Světlo nad námi.
Cíl: konečná a hlavně zážitková fáze CTH
Provedení hry: Vzhledem k tématu CTH noční etapa. Hra se bude odehrávat před svítáním – zahájení za tmy, dokončení při východu Slunce = Světlo zvítězí. Pokud by bylo proveditelné, dobré místo - atmosféra pro hru je nad Králíky na lukách vedle rozhledny. Za pěkného počasí je možnost většiny tábora nočního spaní venku, malý tábor by se mohl přiblížit před hrou auty. Pokud toto není možné, louka nad táborem.
Průběh hry:
Tábor se shromáždí na louce těsně před svítáním, rody si pozapalují svíce a potom vyšlou jednoho zástupce ( celkem tedy 9) zapálit šíp – Šíp bude vystřelen dlouhým lukem proti Slunci, které bude zrovna vycházet.Bylo by perfektní, kdyby krátce po zapálení ohně vyšlo slunce.
Nakonec se všichni mohou ještě zdravit pozdravem a dostanou symbolickou minci , která se váže k této CTH. Možno jít na rozhledu. Následně – na snídani, a spát. Pozor někdo musí hlídat tábor, hyperaktivové spát nebudou, nutno stáhnout na hřiště, dát nějakou společnou hru.
Pomůcky: - svíčky, zápalky, luk, zápalné šípy
Zapálení se nakonec vadaří. Sluníčo má vycházet v 5.59, protože je však na východě kopec, vychází o 20 min. později a my musíme se zapálenýma svíčkama čekat.
Vzápětí je vystřelen šíp a pokud i vám dole slunce dnes vyšlo je to naší zásluhou... Najednou sledujeme blikání z rozhledny - Co to je?? Jdeme se podívat... Jakmile přicházíme k rozhledně, nikdo zde není, ale na schodech je malá truhlička s pokladem a děkovný dopis od Anwaara... Super, dělíme si mince na památku loučíme se pozdravem a tímto naše celotáborovka končí.
Vracíme se do tábora, snídáme a pak část dětí jde dospat noc, část jde na kino, při kterém někteří usínají. Ještě že si vzali s sebou spacáky...
Teď je polední klid a já Vám píšu naposledy. Pak už nebudu mít čas - proto shrnuji co bude:
Odpoledne jdeme k mohyle neznámého plyšáka, kde zazní táborová písnička a nováčci Dračí Skály si položí svůj kamínek a dostanou pasy. Pak bude následovat hodinovka naruby + razítkování pasů. Večer bude táborák se soudem vedoucích. Zítra dopoledne následuje rozloučení s oddílovým vedoucím, odpoledne jarmark a večer závěrečná zmítačka. Další den již jen úklid a čekání na autobusy...
Dětem jsme připravili táborová dvd se spoustou fotek, táborovým úvodním filmem a táborovými písničkami (50,-). Dále jsou připraveny nálepky na auto ( nejen tam) s Drakem a nápisem podporuji Dračí Skálu. Předměty Dračí Skály doplňuje ještě hra a vlajka.
Doufám, že se dětem na táboře líbilo - to byla naše priorita, snad jste byli spokojeni s deníčkem. Mohu slíbit, že hodláme pokračovat, již nyní víme jaký bude příští rok na 2 a 4 turnusu, jaká bude hra, budeme se snažit tábor opět posunout - čeká nás budování sauny, oprava - laminace bazénu a práce na hradě.
Samozřejmě pokud někdo bude chtít pomoci dobré věci - pro Vaše děti, rádi Vás na víkendovce s montérkami přivítáme.
Tedy nyní již naposledy SUNO ESTO KUN VI!!
Hlavas
Den 11. - 25.8.2012 - čas stále ještě temna
Suno esto kun vi!!Po náročných programech z minulého dne zařazujeme trochu nižší rychlost, ráno prší, ale s ránem déšť ustává. Od dopoledních hodin sledujeme vývoj počasí, potřebovali bychom ukončit naši celotáborovou hru velým vítězstvím světla a nastolením rovnováhy mezi světlem a tmou a k tomu budeme potřebovat východ slunce. Jenže zítra ráno má být zataženo a jasno by mělo být až v úterý. Riskujeme tedy a přesouváme závěr hry na brzké jitro - úterý. Roznášíme dopis PánaSLunce Anwaara, kterým děti zveme na půlnoční setkání. Dopisů ke celkem 6, ale nevšímavé děti je celkem míjí. Jsem zvědav kdo se k Anwaarovi nakonec objedná. Předběhnu programy - nakonec to jsou žlutí, kteří dopisy zaregistrovali a táborovou poštou schů zku "zabookovali".
Dopoledne přestalo pršet, ale výrazně se ochlazuje, kde že ty nedávné vedra jsou - nyní vidíte děti v mikinách a bundách, sandálky a pantofle jsou dávno někde odhozeny. 1 a 2 oddíl - bojují o vlajky v lese, 3. oddíl se mění na chudé trampíky 4.- Armáda prodělává další z výcviků v lese, 5.-spolu se 7 hraje v lese Kongo, kluci ze 6 a 8 oddílu zasedly jako slepice do hnízd a snaží se vysedět vejce ( je to hra - vejce je míček), T-čka se připravují materiálně a organizačně na zítřejší polotáborovku pro mladší tábor - Pohádkový les.
V poledním klidu dva dívčí oddíly připravují ohníčky na večerní program. Odpoledne využívá jeden oddíl - 5 plamínky a možnost volit si program za plamínky a volí odpočinek - většinou chrupká v pelíšcích, 1, oddíl si připravuje a barví a maluje kamínky, které nováčci položí na mohylu neznámého plyšáka, pak ještě pořádá m=odní přehlídku a kadeřnický salon, 2 oddíl hraje na kouzelníky, 3.,a 4 pašují a loví paš - pašeráci, 6., oddíl dekomlat spojený , se sázkami na vítěze, 7., otázková, postřehová a hledací hra Labirint. 8 oddíl pracuje - na 2 turnusu se nám rozpadla velmi užitečná a nyní chybějící stavba sauny - protože nejde opravit, je třeba ji rozebrat. Dejte kluků demoliční práce a jsou u vytrržení... T1 a T2 debatuje o bezdomovectví ( i o jiných filozofických věcech - pomoc Africe ano/ne a jak, vina Evropy za stav rozvojových zemí - ano /ne , co s tím...) a pak si sami na chvíli zkouší být Home less...
Po večeři nástává tah na mapě - poměrně slušně se nám černá místa zaplňují, ale sleduji i jeden útok modrých na zelené. Zítra je poslední tah, uvidíme jak se vše vyvine. V 19.30 zapalujeme 2 ohně - pro starší a pro mladší tábor zvlášť. U ohýnků jsou kytary a není jiný program než zpívat naše české písničky - jak táborové , tak chronicky známé trampské. Po večerce čeká ještě 6 oddíl noční hra, žluto oranžové setkání s Anwaarem v ruinách a pak už nic nebrání spánku!
Suno esto kun vi
Hlavas
Den desátý - 24.8.2012 - čas stále ještě temna
Suno esto kun vi!!
Ráno prší. Po budíčku však děšť ustává a nám nic nebrání v programu po oddílech venku. Dnes nás čeká v podstatě herní vyvrcholení tábora. Sice temnota ještě nepadne, ale budou odehrány dvě podstatné a nejnáročnější hry. Dopoledne oddíly fungují programově samy, nebo ve spojení k drobnějším hrám. Polední klid však věstí změnu - všude se něco připravuje, buduje... Odpoledne je zazvoněn společný nástup - v barevných táborových tričkách.
Čeká nás poslední bojovka Obszení ostrova - tady jsou z našich manuálů výpisy ke hře:
-denní bojová celotáborová hra na odpoledne
Motivace: Všude kolem nás je jen moře, je nás tady spousta lodí na tak málo ostrůvků , kde bychom mohli dobrat zásoby…
Cíl: obsadit na co možná nejdelší dobu ostrovy uprostřed moře
Provedení hry: Děti budou rozděleny po barvách do 3 skupin.
Na přesně určeném teritoriu budou 3 národy rozmístěny pravidelně tak , aby měly k sobě stejně daleko. Kromě 5 nebojovníků – rybářů budou mít všichni fáborek na ruce.
Na území uvnitř se bude nacházet moře a v něm 4-5 ostrovů. Na každém ostrově bude sedět OV a od počátku hry bude počítat, která barva většinově ostrov ovládá ( živými bojovníky ne mrtvolami) – bude si dělat o tom poznámky. Jednotlivé barvy se budou snažit ostrov obsadit a držet ve své moci .
O ostrovy se vedou líté boje. Na ostrov se ale bojové jednotky dostanou jen na lodích. Lodě bude mít každá barva zpočátku jen 4 ( ty se musí připravit v některém z oddílových programů). Loď pojme kapitána ( malošek), dále 3 pasažéry – živé nebo mrtvé. Pasažér může být ale nahrazen střeleckou věží – ta veze 2 koule, kterými střílí po nepřátelských lodích. Zasažená osoba si strhne fáborek. Je-li zasažen kapitán, loď je neovladatelná a musí být jinou lodí odtažena. Malí mohou být rybáři, kteří loví vystřílené střelivo – koule a dováží je zpět na základnu. Rybáři – alespoň 2 mohou odtáhnout zasaženou loď do přístavu
Pomůcky: - fáborky na národ označeny barvou národa,
šátky – 10 na barvu
-Vyznačení ostrovů
-výroba lodí a jejich označení 4 lodě na barvu
Po zkušenostech – pozor na brutalitu!! – vystrkování z ostrovů, zvýšit pravomoc velitelů ostrovů
Hraj je rychlá, strategie je klíčová a hře podléhají i dospěláci. Jsme rádi, že dosavadni Outsideři - zelení, se v této hře osvědčili a suverénně zvítězili. Žlutí sice protestovali, že se modří se zelenými spojili, jiní zase , že měli horší území... podstatné ale je že si všichni perfektně zahráli.
Unavení se vracíme do tábora, rychle se přiravujeme na nástup a následuje večeře. Po krátkých oddílových programech a posledních přípravách nás čeká noc. N oc ne jen tak ledajaká. Jsou před námi rituály světla. Mezitím , ale už 1 oddíl spí a 2 oddíl je rozdělen - část spí, část se účastní. Rituály by měly definitivně zlomit moc temnoty a nastolit tak rovnováhu sil světla i temna. Vše se děje v hangáru. Je mi to trapné , ale v tom shonu jsem zapomněl vzít foťák... omlouvám se... 3 bílí kněží provádí "hrátky" se světlem, ale nějak se nezdaří. Po chybě se najednou za nimi zhmotňuje temnota, ovládá místo a kněží prchají. Musíme bojovat o holé životy a prchat. Cestou nám ale stojí řada překážek, které musí zdolat každý. Vodiči - prákoši a oddíláci na sebe váží malinké skupinky a snaží se je provést řadou nástrah. Vše probíhá v absolutním tichu - kolem se totiž černá temnota s bílými obličeji... Pár fotek je je ve fotodokumentaci, jukněte na ně. Kdo cokoliv nezvládá - odpadá, či selhává odchází pro spacák a pod vedením smrtky jde spát do hangáru... nakonec v hangáru spí 21 dětí. těch Jsou mezi nimi ty , které uklouzly na lávovém kameni, dotkly se pevniny při průlezu jehlou... nebo ti které " by z toho bolely záda..."Celkově těch druhých je naštěstí málo. Kolem 23 hodiny se první skupiny vrací do jídelny s překonanými překážkami , špinaví, mokří ale šťastní, že to právě oni zvládli. Rychle - horký čaj, suché prádlo - jídlo - překvapení - již druhá borůvková buchta... a rychle do teplé postele.
Porada nám odpadá, končíme pozdě, oddíláci by mi tam už usnuli a tak každému rychle štamprle slivovice - a spát taky. Hlídá T2. V noci prší a zase až do rána, uvidíme jaké budou další dny, nutně potřebujeme ranní jasnou oblohu...
Suno esto kun vi
Hlavas
Den desátý - 24.8.2012 - čas stále ještě temna
Suno esto kun vi !
Den je opět krásný, až večer se objevuje krátká přeháňka a pak celou noc prší. Našeho maroda s angínou si odváží rodiče, protože i vzhledem k nasazeným lékům a době jejich braní bude vyléčen až po ukončení tábora. Ostatní jsou zdrávi, marodka je prázdná.
Měli jsme první letecký den - chatky kolem Armyho se snažila poznat co to znamená, tábor se pobavil a kluci si museli uklidit vyházené věci z chatek.
Dopoledne 1. oddíl střílí z luků, fouká foukačkami a háže hvězdice, 2. oddíl hraje hry důvěry a želvičky, 3. oddíl buduje a hraje minigolf, má módní přehlídku, Armáda se mění ve špiony - nevěřili byste co je najednou kolem podivných keříků, které tady včera nebyly - asi na ně vezmu křovinořez, 5. oddíl je pantballu spolu se 7 oddílem, 6. hraje Maršála a špiona, 8 oddíl a T2 čaruje a tvoří magii, T1 kteří spali mimo tábor, dospávají vaří si snídani na ohni a pak ruší tábořištěa vrací s do tábora.
Po poledním klidu se ve špiony mění 1. oddíl, 2. oddíl dostává zprávu, že je tábor ohrožen záškodníky, kteří se schovávají u hájenky. Kluci fasují paintballové zbraně, masky a kuličky skáčou ( tedy spíš velmi pomalu lezou) do UAZu a jdou na ně!! 3 a 4 oddíl hraje Kongo, 5. oddíl v rámci své oddílové etapovky šifruje, luští a odhaluje tajné zprávy, 6. oddíl se kluže na bublinkách po plachtě, 7., a 8., pašuje a naopak paš odhaluje, T1 - zkouší hry důvěry ( ulička, běh proti zdi, pak jde na velkou pardubickou, T2 připravuje postavenou tajnou chodbu na hradě na její první ostré nasazení při zítřejší připravované velké noční akci.
Po nástupu a večeři opět rody posunují tmou okupované území dále od Dračí Skály, mapa vypadá již hodně zajímavě...
Večer nás čeká zmítačka a hlavně ples upírů - Řada dětí a všichni praktikanti a vedoucí se maškaří na upíry, hra ale spočívá v dobrovolnosti a děti samy rozhodnou jestli ji hrát chtějí nebo ne. Jsou rozdány pasy - papíry - na kterých je kromě jména uvedena i skutečnost, zda-li je upír či člověk. Následuje běžná činnost na diskotéce - mtanec. Při něm se páry mohou domluvit a jít ven a dát si pusu. Následně si ukáží pasy a vzájemně se do nich zapíší - pokud se sejde člověk s čkověkem, nebo upír s upírem ( ti jsou ale vzácní), je vše v pořádku a oba si připisují bod. Pokud se ale sejde člověk s upírem, je člověk nakažen a sám se upírem stává ( tím ale prohrává hru), upír si připisuje 2 body. Člověk ale - pokud má podezření - může upíra zlikvidovat...
Ples je skvělý, nemám ještě výsledky - pasy mi leží na stole , zatímco píšu tyto řádky...
V noci má armáda ještě svoji vlastní noční hru a pak už jen prší až do rána...
Suno esto kun vi
Den devátý - 23.8.2012 - čas stále ještě temna
Suno esto kun vi!
Opět další krásný a teplý den je za námi, opět se děti osvěžují v bazénu ale nesmíme zapomínat na hry. Na marodce máme jednu angínu - Tomáš z T-čka a Vlasáč měl lehce zvýšenou teplotu ale teď jak stránky dopisuji, viděl jsem jej naprosto již pořádku.
Po snídani se 1 spolu s 2. oddílem vydávají hrát Nepálského pošťáka - běhací a úkolová hra v lese, 3 hraje vodní bitvy na hřišti, 4 oddíl spolu s 8 oddílem je na paintballu a přepadá uaz, 5 a 7 hraje hru s čísly - Mastermind, 6 střílí a kouká, háže noži i sekyrami, T1 a T2 řádí na louce při freesbee, které jejich mírně upravují
po poledním klidu nás čeká další hra ze zásobárny letošních celotáborovek, tentokrát nebojová, luštící Temné šifry
- – denní celotáborová hra pro celý tábor bez omezení, nebojového charakteru, luštícího charakteru
- Motivace: získali jsme zprávu, kterou se domlouvají temné síly, pokud se nám podaří ji rozluštit, jistě je oslabíme
Bude připravena sada šifer - různých, které povedou k nalezení klíčové otázky. Její správná odpověď a pořadí rodů bude klíčem ke získání temného území, nebo naopak ke ztrátě území získaných. Tedy , kdo doběhne do nástupu se správnou odpovědí -získává temné území, kdo doběhne a nemá správnou odpověď nezískává nic, ale nic neztrácí, kdo nedoběhne do nástupu vůbec, ztrácí nejvzdálenější zemi
- 1 etapa – příprava
- Příprava cca 6 po sobě jdoucích stanovišť, různým způsobem zašifrovaných
- 2 etapa – vlastní luštění – 9 rodů se společně vydává na cestu – všichni dohromady, rychlostí nejpomalejšího – možno nést na zádech…
Kromě jednoho rodu modrých všichni náročné šifry zvládají, je mi jasné že hra nebude patřit mezi dětmi nejoblíbenější, ale děti se pohybují a musí myslet. Chybí zde akční prvek, to se snažíme nahradit myšlenkou šifer, kdy byly zachyceny zprávy temna a zprávy se snažíme dělat vtipně.
Ti kteří vše správnězvládají jak v čase tak bezchybně, dostávají jeden tah ve hře na mapě navíc...
Večer jede 1. oddíl koňské dostihy, 2. oddíl maluje kameny k mohyle neznámého plyšáka, 3 a 4 oddíl hraje princezny, 5 řeší AZ kvíz, 6 hledá časovou kapsli, 7 rozhoduje komu dát lék na AIDS, 8 a T2, T1 připravuje a jde na spaní venku,
V noci se nemusíme bát , hlídku i celý den službu drží nejmenší chlapi - Dráčata!
Tak takto to vypadalo ve čtvrtek na Dračí Skále.
Zítra čekáme návštěvy několika našich oddíláckých kádrů - vesměs ze 2 turnusu, jsem rád, protože řada oddíláků je unavena, potřebovali by si na část dne odpočinout...
V noci probíhá ještě setkání jednoho z rodů ( vcedených Maki) s Anwaarem a pak už je oprvdu klídek.
SUno esto kun vi
Hlavas
Den osmý, 22.8.2012 - čas temnoty
Suno esto kun vi
Dobré ráno! Včerejší den byl velmi náročný a velmi úspěšný. Od pátého oddílu nahoru se hrála veliká, celodenní a na přípravu náročná hra Království, kterou vymyslel Milan. Již po 2- 3 dny se schází po poradě v noci tým oddíláků, kteří řeší pravidla, stříkají trička tisknou klejty a opalují je , pečetí, řeší kvízové a šifrové otázky, prostě vše co je třeba aby veliká a náročná klapla. Náš programátor Kapr navíc připravil programově mapu s vyhodnocováním průběhu hry a přesným počítáním získaných bodů. A o co vlastně šlo?
Možná jste se dostali k literární sáze Hra o trůny. Na velkém území působí řada rodů, z nichž každý prahne po tom ovládnout trůn. Handrují se o města a moc, jedni jsou poctiví a tvrdí - ale relativně chudí, jiné hrají nefér, jsou ale silnější... Tato sága je dokonce zfilmována. No a tytoudálosti se staly předlohou pro hru království. šlechtici v historických oblecích se svými lidmi v trikách se znaky Starků, Lanisterů, Tullyů, Tyrellů a dalších tak uzavírají v lese na území oné mystické země různá spojenectví, snaží se obsadit území - města formou nalepování nálepek apod. Čím dále od svého hlavního města nálepku nalepíte, tím větší má hodnotu. Města se navíc samy o sobě brání - tedy abyste je dostali musíte překonat u obyčejného města obranu 20 a u hlavních měst rodů obranu 40. Navíc vás samozřejmě místní rod jen tak obsazovat města ve vlasním území nenechá - bojovková část probíhá na životy a na ocásky. V poledním klidu je tato etapa hry vyhodnocena, důsledky se samozřejmě promítají do odpolední fáze. Závěr je ale sjednocující, ze severu se na království valí "Bílí chodci" - nemrtvé potvory, které ohrožují vše živé. Jen sjednocení rodů pod jednu vlajku a jednoho krále dokáže příliv zastavit...
Hra je úžasná, všichni se vžili do svých postav i charakterů a pak i oddíláci říkali, že lepší hru ještě nikdy nehráli... Je celkem jasné, že jsem před výzvou, udělat ze ságy celotáborovou hru pro 2 a 4 turnus na příští rok.
Mezitím, ale nám zbylé oddíly - 1-4 tvoří vlastní programy 1 je dopoledne v lanovém centru a na stěně, odpoledne hraje mrkanou, kocourka, maluje města, 2. se stává na dopoledne neviditelnými špiony a odpoledne střídá malé slečny na lanovém centru a na stěně. 3 a 4 obsazuje lazaret, kde si davají klidné hry - vzducholoď, souhvězdí a odpoledne jedou na dostihy.
Večer má kuchyně odpočinkový režim. Nevaří. Máme připraveny buřtíky a oddíly se stahují k ohništím. Před šestou to ale moc dobře nevypadá prší -( naprosto nespolehlivá data ze satelitu chmi.cz která když se přes nás údajně žene už 2 hodiny déšť a ve skutečnosti je hezky a naopak), déšť ale po chvíli mizí a je opět slunečno.
7.,4., a 1 oddíl navíc za naspořené plamínky využívá nabídky a projíždí se v terénu uazem. Pak už ale voní kouř a buřty, zní hlasy zpěváku, drnkání kytar, které přeruší až večerka.
Víte co mě ještě napadá - jsme plni motivace z království. Pokud jej budeme chtít realizovat bude to potřebovat velkou přípravu, jednou z nich je nová sada trik v nejrůznějších jednobarevných barvách ( klidně i firemních a to ve velikostech L,XL) cca po 20 kusech. Pokud má někdo z Vás možnost zajistit nějaká trika z reklamních firemních zdrojů - pomohlo by to , příští rok by se dar hodně zúročil v nové hře...
V noci nás ještě čeká pasování a předání pamětních rodových glejtů všem účastníkům Království,
pak ovšem tábor utichá, hlídají holky ze 3. oddílu a nastává klid až do rána...
Suno esto kun vi
Hlavas
Den sedmý - 21.8.2012 - úterý, čas temnoty
Suno esto kun vi
Ráno vypadá, jako by chtělo každou chvíli něco spadnout, je zataženo, voda je cítit ve vzduchu. Sledujeme aktuální mapu a skutečně se na nás nasouvá déšť. Po snídani se ale vše trhá a my vyrážíme na borůvky. Správná motivace to je věc - a tak končíme s 62 litry borůvek, málek jsme je ani neměli kam dát. Máme nejlepší sběrače - Adéla Hrdinová - 2,4 litru, Džusík -2 litry, Blanka ze 7 oddílu, Láďa a Šárka z T1 - po 1,8 litrech... Když chválím, máme sebou i děti, které by si koláče buchtyi knedlíky klidně daly aniž by přiložily ruku k dílu - Kubové ze 2. oddílu, z T2- Matěj Zima, Zdenek R., z 8 Kocour, Avokádo... tito nenasbírali ani bobuli.
V poledním klidu připravujeme odpolední hru, míchají se barvy, roznáší se sochy...
Po obědě - odpoledne nás čeká hra na bázi Living Colours - Obrana obránců.
– denní celotáborová hra pro celý tábor bez omezení, nebojového charakteru
Motivace: Milujeme svoji barvu, chceme aby se cizí obránci přidali k nám, proto se je pokusíme označit našimi barvami, pokud se přichomejtne i někdo jiný, zmalujeme ho taky…
Hra spočívá v barvení se barvami na čistá bílá trika. Rody se sejdou na hřišti. Vezmou s sebou i svého dřevěného obránce, kterého zahalí do bílého roucha. Rukou namočenou v barvě, postupně dojde k hramadnému pomalování barvami, zaplácání triček a hlavně k přebarvení sousedních obránců.
1 etapa – příprava
Tábor je rozdělen na 3 armády ty se rozejdou a někde v klidu se připraví a na stará trika si namalují celkem 3 terče – kroužek o průměru cca 5cm. Každá armáda má připraveny kýble své armádní barvy. Rody si připraví svoji sochu obránce, obléknou ji do bílého roucha, to na ní zajistí
2 etapa – bitva Na ohraničeném prostoru (asi 30x30 metrů) se sejdou armády oblečení pouze v plavkách zbytečném bílém triku. Vlastní hra bude - jednoduchou honičkou omezenou pouze na ohraničenou plochu. Vysvětlíme, že zásah soupeřů se předává dotekem rukou na terč na triku . Přičemž ruka-ruce je vždy namočena v kbelíku s barvami, které jsme mezitím připravili uprostřed plochy. Vyřazení hráči odchází mimo bojiště.
Uvidíme, která barva zvítězí. Protože jde o srandu, po zjištění vítězné armády je možno uvolnit pravidla a vypustit již vyřazené hráče zpět do hry a důkladně se zmalovat zbytky barvy.
3 etapa – mytí – zásadně mimo budovu – buď hadicí s vodou, nebo do bazénu!!
Hra je jednoduchá, princip vzájemného patlání se a matlání barvou je oblíbené a všichni nakonec končí doonale zapatlaní neškodnou barvou. Po fotkách - viz fotodokumentace se všichni přesouvají do bazénu, a pak protahujeme celý tábor sprchou. Režim ve sprše je přísný, Radka hlídá časy a teplá voda nakonec stačí na celý tábor.
Na nástupu vyhodnocujeme noční hru - nejlépe se dařilo žlutým, a vítězné rody si vybírají ceny - mezi nejzajímavější patří 2 tahy v celotáborové hře navíc. Toto je ihned znát během dnešního tahu - vše můžete sledovat na mapě. Průhledné postavičky na černých polích jsou obránci temnoty - v tomto případě temnota háže na obranu 2x.
Večer nás čeká karneval se zmítačkou a tak se tábor mění v rejdiště víl čarodějnic, vojáků, kostlivců, pirátů a kdovíkoho ještě dalšího. Dnes bude na nástupu oceněn: Strašák, indiánka Dominika, vosa Martin, indiánka Áža, princezna Míša v modrých šatech, kostlivec, čarodějnice Dana, víla Bára a za originalitu Bobo.
Zmítačka je úspěšná, pro děti mírně prodloužená. První rod - žluto fialových si dokonce na dnešní noc objednal schůzku s Anwaarem - pánem světla. Je to první schůzka, kdy se rody mohou ptát a získávat rady k postupu a také měnit získané předměty. Samotné vyvolávání je rituální - Rod v ruinách zapáli oheň, nasypal do něj hvězdný prach - oheň zmodrozelenal a slova čarodějova přivolala pána světla....
Víc už vám neprozradím
Suno esto kun vi!
Hlavas
Den šestý, 20.8.2012 - den temnoty
Suno esto kun vi!!
Dnes snad vedro kulminuje, oddíly jsou možná častěji ve vodě než na programu, ale podle zpráv a informací z civilizace je u nác ještě podstatně lépe než dole u vás. Jen v Králících, tedy 2 km vzdušnou čarou od nás , je 34 stupňů, my máme tady kolem 30 stupňů a to nemluvím o městech jako je Hradec Pardubice nebo Brno a Praha. Nezávidím vám a jsem i za děti rád , že jsme tady na horách.
Dopoledne je 1 a 2 oddíl spojeny a hrají molekuly, stříkačkovou bitvu, Toma a Jerryho, 3 se maskuje a stává se špiony, 4 střílí z luků a kuše, 5, 6, 7 a 8 hraje obchodně strategickou hru Starwars, T2 se pomalu probouzí ve svých bivacích a v průběhu dopoledne maskuje svůj pobyt a vrací se do tábora, T1-má v plánu šifrovací hru.
V poledním klidu pořádáme táborovou školičku zaměřenou tentokrát na 2 oblasti - šifrování a zdravovědu.
Po obědě horko dostupuje vrcholu, i v poledním klidu se oddíly rychle protahují bazénem ( je sranda poslouchat některé dívenky - " jé to je vedro to je blbý, a před vlezením do bazénu - jé to je studený, to je blbý..."
Odpoledne hraje 1. oddíl siamská dvojčata, 2 střílí a fluše z flusaček ( foukaček), 3 za pomoci a asistence T-ček osvobozuje princezny, 4 má stříkačkovou bitvu, 5 oddíl má s Veverkou odhalování pohádek, 6 leze v lanovém centru, 7.- hraje kompot, 8 je s asistence a pomoci T2 na Helmově žlebu, T1 řeší asociace a zjišťuje co do lesa nepatří.
Večer nás čekají drobné hry po oddílech, protože čekáme na setmění. Máme před sebou noční celotáborovku po rodech a na ni potřebujeme tmu.
Hra se jmenuje Verbování obránců
– noční celotáborová hra
Motivace: Musíme zvýšit obrany schopnost našich , již získaných území. Dnes je možnost některé z obránců potkat v lese
Cíl: Získat co možná nejvíce obranných postav
Provedení hry: V lese budou umístěny značky – cca 15-20 kusů – přichyceni na stromy s informací např. AD8LK3. Nejsou však nijak označeny. Úkolem rodů je vydat se pohromadě z cesty do lesa a značky objevit. Značku si rod zapamatuje a její text napíše na cestě do svého deníku ( papíru). Za každou správně zapsanou značku obdrží rod obránce. Za špatně zapsanou značku se jeden získaný obránce odebírá.
Pozor !! V lese se mohou pohybovat přívrženci temnoty
Je možné použití baterek, čelovek.
Pozor světlo a zastavení se prozrazuje ostatním rodům pozici obránce.
Je možná alternativa – místo zapamatování si a psaní použít plyšáky, ti se budou sbírat a za ně dostanou obránce…
Kolem se v noci plíží temné postavy , přesto se všech 9 rodů statečně vrhlo do lesa a snaží se naverbovat co možná nejvíce obránců v co možná nejlepším pořadí. Mohou mít s sebou baterky - aby přečetly nápisy, jinak ale hru provází ticho, a jen šepot z míst, kde mě zjištěné kódy předávají. Pak už tábor odchází do pelíšků spát.
Večer vyhodnocuji ještě pořadí,první 2 místa obsadily 2 rody žlutých, hůře se tentokrát vedlo modrým...
Jo a mimochodem nejeďte si na odkaz http://www.rozhlas.cz/zpravy/regiony/_zprava/1099636
Je tam ale jedna informace zavádějící - děti tady hrad nestaví, staví ho nadšenci - kluci brigádníci. Děti mohou , pokud chtějí - pomoci , a to jen přes osobní volno.
Tak to je dnes vše - Suno esto kun vi!!
Hlavas
Den pátý - neděle 19.8.2012 den vlády temnoty
Sono esto kun vi!!
Tropy pokračují. Na nástupu každý den vyhlašuji IN a OUT, V těchto dnech využíváme tohoto nástroje a in je třeba - mít na sobě alespoň něco namočeného, nosit čepici apod, naopak out je mít na sobě třeba dlouhé kalhoty atd... Při programech se oddíly opět pravidelně protahují bazénem, ale program musí běžet. Takžeto že se oddlíy koupou sem nebudu ani psát - je to samozřejmé.
Dopoledne 1a 2 oddíl hrají špiony,potom ještě francouzského peška, 3. a 4. oddíl si staví formule a závodí, 5., oddíl čeká vlastní část etapovky - egyptská pyramida, 6. jde do lesa po zuby paintballově vyzbrojen, pak ale do lesa přijíždí UAZ obsazen dělnickou třídu ( mimochodem jsou to hoši ve věku olem 20 let, kteří jsou tady s námi na táboře, kteří přes den staví hrad s tajnou chodbou ( viz odkaz Dragolon) a čas od času si nějakou tu hru střihnou s dětmi), no zpět k 6 . oddílu - kluci mají za úkol zastavit je , nepustit je dál a tak se vyvíjí úplně jiná dimenze paintballu, kde kulky pleskají o karoserii auta, naopak dělnická třída střlbu opětuje, oba týmy se po dopoledni vrací nadšeny.... 7.oddíl jde na "Ringo cestu, hraje i upíra, 8.,hraje Maršála a špiona, a kradení vlajek. T-čka obě - čeká kamasůtra ( není to nauka, je to hra) a poté hendikepy.
V poledním klidu dnes školičky nejsou, protože chystáme v lese odpolední celotáborovku
Odpooledne tedy hned po svačince nastupujeme na celotáborovou hru Pochod soch
– denní bojová celotáborová hra na odpoledne
Motivace: Náš rod získal další temné území. Chceme na něj umístit obránce. Ten je však ochrnutý na nohy a navíc je alergický na dotyk. Pomožte tedy svého obránce připravit na cestu, získejte nutné pomůcky a sejděte s ním do středu hry. Nesmí vám spadnout, nesmíte se jej dotknout – jakmile se vydáte na pochod.
Cíl: dopravit bez dotyku jen za pomoci pomůcek velkou sochu obránce na určené místo
Provedení hry: Děti budou rozděleny po barvách do 3 skupin.
Na přesně určeném teritoriu budou 3 národy - barvy rozmístěny pravidelně tak , aby měly k sobě stejně daleko. Kromě několika tvořitelů obránce budou všichni vybaveni ocáskem za pasem a životem v ruce – dřívko s barvou svého národa. Hra je jednoduchá v tom , že cílem bude strhnout soupeřům jejich ocásek, poražený předá život a jde si pro nový.
Nejmenší budou zdobit, malovat a připravovat dřevěné sochy – ty Šaman předpřipraví motorovou pilou.
Za určitý počet získaných životů si budou moci rody koupit lana, pilku, sekerku… a po rozhodnutí se mohou vydat na pochod .Budeme hodnotit první rod, který bez dotyku dostane svoji sochu ke středu hry – první rod bude odměn nejvíce – paprsky, obránce…
Hra se daří, nejrychlejší jsou modří, těsně následováni žlutými. Zelení - jsou trchu - možná hodně pasivní, koupili si jen 2 lana mají problém, socha se se dvěma lany ovládá špatně, zelení končí poslední. Jako nutný doplněk hry jsme do středu herníplochy umístili občerstvovací stanici - kdo probíhá kolem, schytává zásah vodou - ze stříkačky, někteří jedinci potom stojí kolem a neustále mě vyzývají, abych je zasáhl...
Po hře celý tábor okupuje bazén, Potom nástup večeře,tah hry a večerní program. Naštěstí se ochlazuje a je velmi příjemně a svěže. 1. oddílhraje kečup, bukuhu a dračí souboje, 2 a 4 aplikuje úplně novou hru - Malomocní, 3 a 5 hraje svíčkový fotbal a pak ještě Toma a Jerryho, 6 řádí v mydlinkové aréně, 7 a 8 - má novou hru černá sanitka - černý obchod s lidskými orgány a jeho potírání...no a T2 odchází z tábora na bivak do rokle zvané Nočník, T1 je celá rozebrána do mladších oddílů, kde pomáhá tvořit program. T1 v noci čeká noční hra. Hlídají Bobovi kluci - 6 oddíl, noc je příjemná...
Ještě by vás mohlo zajímat jak funguje na táboře osobní očista - ekologickým kotlem na hnědé uhlí každý den nabíjíme 2 úplně nové veliké bojlery a více než polovina tábora se sprchuje v horké vodě. Druhý den se to obrátí. Kluci mají úplně nově zrekonstruvané toalety, pisoáry samy splachují, v kabinkách jsou nové wc-kombi, nové obklady ( přesto jsme na nich již několikrát museli smývat hnědé malby...- nemyslete že jen tam, u holek taky).
Dnes to vypadá opět na krásný den, bude nás čekat noční celotáborovka, den bude protkán opět koupáním, marodka je prázdná, vše funguje tak jak má.
Ahoj a Suno esto kun vi!!
Hlavas
Kvíz 2: Objevte prosím nějaký odkaz na vysílání ČR Pce, nebo Radiožurnálu z Dračí Skály - neděle
Den čtvrtý - sobota 18.8., den vlády temnoty
SUNO ESTO KUN VI !!
Opět krásný den, možná až moc, a když si vezmu že má teplota ještě stoupat... Nemám velkou radost z veder, protože při nich se hry hrají hůře, děti jsou apatičtější a unavené, je nutno čas více trávit u vody. Nicméně je samozřejmě spousta her i s vodou - jak můžete vidět ve fotodokumentaci.
Marodka je prázdná, úraz klučiny dopadl dobře a vše na táboře funguje. D opolední program + a 2 oddíl dohromady pašuje a hledá paš, 3. oddíl střílí z luků a připravuje si program k ohni, 4.oddíl v rámci přípravy ohně vyrábí louče, 5. oddíl potkala Trójská válka, 6.,staví oheň na večerní táborák, 7., leze po lanech a na lezecí stěně , 8., se vyzbrojuje, navléká do uniforem a hraje paintball - dokonce si zahrál i vojenský automobil UAZ, T1 a T2 čeká válka barev - injekční stříkačky - stříkání vodou a na tričkách zevnitř je nalepena nálepa a pod nálepkou je barvivo.
V poledním klidu, kdo má zájem opět má možnost navštívit táborovou školičku, jiní mohou jít něco tvořit a ostatní jen tak odpočívají - většinou před chatkami na dekách.
Odpoledne 1 a 2 oddíl čeká Starwars - budování městečka, 3 šifruje a řeší kódy - v rámci vlastní etapové hry, 4., oddíl hraje dobrý den pane, pojďte ven, kočičku, peška, 5., - Pašeráci, Mařoch a Mařena spolu se 6 . oddílem, 7., čeká nová hra se souhvězdími - Astronomané, 8., hraje bojové hry na hřišti. T1 - má v programu Limerick, a konečně T2 - vodní hrátky - štafeta, bublinkový hokej...
Večer nás přepadává UFO - nebojte, to jen kamarádi co dojeli na Cihelnu do Králík, přivezli 4 vrtulový vrtulník, který ihned vzbudil zájem. Vrtulním měl namontovánu sportovní kameru GO PRO a tak doufám a těším se na pohledy na tábor z výšky.
Po večeři nás čeká tah hry. V levé části - viz mapa se nám siruace zdramatizovala, protože rody ukončily spolupráci a jeden rod zelených byl dokonce uzamčen a nemůže postupovat dál, no uvidíme jestli věci pomůže diplomacie nebo síla...
Večer zapalujeme slavnostní oheň. Zní první písně - a pak už je vše v režii oddílů, které si připravili řadu pěkných a hlavně vtipných vystoupení. Na poradě mezi námi vysoko hodnotíme přípravu 5 oddílu, který parodoval nás - dospěláky při poradě a musím říci, že se holkám povedlo velmi úspěšně zachytit hlavní povahové rysy oddíláků... Po programu oddílů je čas už na písničky a kytary, zní písně jak táborové , tak písničky z Dračí Skály. Prudce se ochlazuje až nám kytaristům tuhnou prsty, teplotní rozdíly jsou tadyvelké - jsme na horách. No a to je skoro vše.
Jen ještě prozradím, že tadyna táboře působí pozitivní podzemní organizace Lóže Dračí Skály, která se snaží napravovat některá nehezká chování jedinců. Zatím moc práce neměla a podle informací, které se ke mě donesly, včera v noci na některé nezdárníky zapůsobila.
p.s. děkujeme Shrekovi za milé fórky , které nám poslal, večer na poradě jsme se málem uváleli z toho s tím medvědem...
p.p.s děkuji těm z vás , kdo jste se zamysleli nad mým kvízem a ještě více těm, kdo jste odpověděli!
Suno esto kun vi
Hlavas
POZOR - dnes - v sobotu k nám zavítal také redaktor Českého rozhlasu Pardubice. Jeho reportáž bude vysílána v neděli odpoledne na národním okruhu - Radiožurnálu a lokálním ČR Pardubice. Tématem ani tak není tábor jako zejména stavba hradu, která právě probíhá souběžně se 4 turnusem Dračí Skály.
Den třetí- pátek 17.8.2012 - den vlády temnoty
Suno esto kunvi!! Přestože se podle některých informačních kanálů měl přihnat déšť,byl pátek pohodovým slunečním dnem.
Dopoledne se naše oddíly vrhají povětšinou do lesa a hrají se hry: 1 a 2 oddíl se spojují a kromě vzájemných seznamek loví zvířátka ( nebojte je to jen hra tedy ne zvířátka živá), potom pamatovací závod, 3. se spojuje se 4. oddílem hrají zaklínadla, na školu. Ještě musím podotknout že 4 má za sebou noční hru, při které kluci získali armádní uniformy, barety a první odznáčky, včetně hodností. 5. oddíl má vlastní etapovku a staví v lese velkou čínskou zeď - viz foto, poté před obědem dodělávají vlajku a čelenky. 6. oddíl má také vlastní etapovku, nyní jí zahajuje, pak stíhá ještě demonstranty. 7 oddíl hraje Plíhaloviny s použítím textů Karla Plíhala, potom Nožky od stonožky, 8 oddíl začíná vlastní etapovku Dungeon, spolu s T2, T1 hraje Padouchy, Parlament a pak ještě Baziliška.
V poledním klidu nám začínají táborové školičky, zájemci mají možnost se naučit základům šifrování, šikovnosti v lanovém centru a nauce s busolou a mapou - topografii. Je to jen a jen dobrovolná akce s tím, že odměnou jsou dětem plamínky - malé červené kulaté placičky za které si mohou děti buď individuálně, nebo i kolektivně pořídit nějakou výhodu - třeba omluvenku z rozcvičky, nebo umytí nohou zástupcem Hlavase, nebo prodloužení, zmítačky, písničku na přání, snídani do postele... Plamínek také ale mohou děti vyměnit za tolik žádané paprsky Slunce do celotáborové hry.
Odpoledne nás čekají Slova čarodějova - celotáborová hra kombinovaného charakteru
Z našeho herního manuálu:
Motivace: Pomocníkem světla je samozřejmě oheň. Už jsme se dozvěděli, že můžeme jít o půlnoci na schůzku k Anwaarovi k poradnímu ohni ve zříceninách. Samo o sobě to však nestačí. Do půlnočního ohně se musí vhodit hvězdný prach a společně zamumlat zaklínadlo. Nikdo ale neví, jak zní. Prý je skryto v tajném písmu…
Cíl: Získat zaklínadlo a prolomit tajnou abecedu ( být první)
Provedení hry: Děti budou rozděleny po barvách do 3 skupin.
Na přesně určeném teritoriu budou 3 národy - barvy rozmístěny pravidelně tak , aby měly k sobě stejně daleko. Kromě 2 nejmenších oddílů budou všichni vybaveni ocáskem za pasem a životem v ruce – dřívko s barvou svého národa. Hra je jednoduchá v tom , že cílem bude strhnout soupeřům jejich ocásek, poražený předá život a jde si pro nový.
Mimoto se v lese budou pohybovat nejmenší děti , které budou hledat kartičky papíru, kde v horní části bude číslo a ve spodní bude znak. Poskládá-li se soubor karet dle čísel vznikne zpráva. Nejmenší děti se boje neúčastní – hledají součásti zaklínadla. Karty mohou děti mezi sebou i měnit.
Za získané životy mohou klany získat odhalení – písmeno - znak. Jakmile se klan rozhodne , že má dost životů ( cca 10 kusů na jedno písmeno) dojde k pánu hry a získá tak jednu nápovědu. Vítězí první v pořadí, kdo celkově rozluští zaklínadlo! Dostává určitý počet paprsků…
Temnoto černá, nadešel čas
Nechce tě tady nikdo z nás
Do díry zalez, nech Slunce jít
Ať život probudí sluneční svit
Hra dopadá přesně podle očekávání, i časově vychází. První nakonec zaklínadlo vyslovuje národ modrých, těsně následovaný žlutými. Zeleným to trvá nějak déle, nakonec ale také uspěli. Národy dostávají odměnu ve formě paprsků a kromě toho modří dostaly do správy / kvíz jedna - co se objevilo a co dostali modří , když zazněla slova čarodějova - nápověda - text písničky. Odpověď posílejte táborovou počtou - nadepište - pro Hlavase/
Následuje nástup, večeře a po večeři tah hry. Můžete se podívat na fotodokumentaci, jak rody postupují. Každý rod má již minimálně jednu zemi osvobozenu( rozsvícenu) - tuto zemi ovládá a těží z ní Sluneční paprsky , řidčeji prach, nebo rekruty.
Večer nás čeká zmítačka - rozumějte diskotéka. Používáme i techniku a tak jde vlastně o videodiskotéku. Stínem tohoto programu je však úraz klučiny z nejmenšího oddílu kluků, který, když se šel s kamarádem napít, šel se houpat na branku ... s rodiči jsme ve spojení. Jinak je marodka prázdná drobné šrámy či oděrky se samozřejmě řeší a pravidelné užívání léků v dané časy je u těch dětí, kde jste nám to předepsali - zajištěno.
SUNO ESTO KUN VI
Hlavas
Den druhý - čtvrtek - 16.8.2012 - den již temna
SUNO ESTO KUN VI!!
Po náročné noci nám hned první den odpadá rozcvička a vstáváme tak abychom stihli snídani na 8 hodinu. Nebojte, ještě si dost zacvičíme. Když ovšem bude program trvat déle do noci, je nutno nechat děti dobrat síli a čas spánku prodloužit.
Dopolední program je oddílový ( první velká celotáborovka nás čeká až zítra.... Snažíme se ale všechny oddíly dostat před objektiv Juřína a ten fotí, abyste měli ponětí, do kterého oddílu Vaše ratolest patří. Vše uvidíte ve fotogalerii, oddíly dávám hned na začátek a za číslem oddílu máte uveden i jejich název. Názvy oddílů neovlivňujeme a necháváme na kreativitě dětí. Děti si také tvoří oddílové vlajky a čelenky s magickým okem.
1. oddíl je na latrínách ( to je hra...), 2. hraje deku a další seznamovací drobné hry, 3. si dává čelovku a tádžickou hru, 4. je Armádou Dračí Skály a v rámci výcviku "bojuje" o vlajkum 5. hraje latríny, 6 spolu s 8. oddílem pošťáka 7., hraje osmisměrky, T1 zahajuje vlastní oddílovou celotáborovku - 1. etapou - výcvikem detektivů, konečně T2 hraje Misionáře a pak ještě Jeníčka a Mařenku.
V poledním klidu vykupujeme splnění úkolů. Jistě jste si většinou všimli a dětem i pomohli - každý rok necháváme něco děti připravit k celotáborové hře - letos to byla třeba svíčka, karnevalová masa, škraboška, básnička a souhvězdí. Někteří si přišli i na 50 smrků ( jo - smrky - to je měna tvrdší než česká koruna , proto není na Dračí Skále směnitelná, ale děti o ně stojí víc než o ostatní měny sousedních států). Ti nejšikovnějsí, či nejzručnější dostávají za své úkoly ještě i nějaký ten bonus...
V poledním klidu mají děti možnost si ještě i přivydělat drobnou pracovní činností - a tak se čistí potok, zaneřáděná ohniště , tak aby byla čisťounká a vymetená, láme se dříví u ohnišť, sbírá se nepořádek, apod. No a naše táborová kasa chudne. ( budu muset asi natisknout nové smrky....).
Odpoledne , hned po svačince je nástup. Děti již mají rozdělena barevná trika, tábor je rozdělen na 3 základní barevné národy - žlutou, zelenou a modrou a tyto národy dělíme dál ještě na rody, kde jsou zastoupeni jak malí, střední i velcí. Celkem má národ 3 rody, tedy dohromady máme na táboře celkem 9 rodů. Toto je důležité pro naši celotáborovou hru, při které se jednotlivé rody budou snažit vyrvat temnotě ze spárů jí držené země.
V hangáru se dozvídáme pravidla hry - opět vám sem dám další část našeho herního manuálu
1) Jednotlivé rody každý den mohou postoupit na další území, které musí sousedit s jejich – již rozsvíceným – územím a to takto: - do táborové pošty vloží před nástupem instrukci pro Hlavase například : „modro-červení ( označení rodu) se pokusí dobýt území A5. Na území jdou s 5 paprsky slunce“ . Nikdo ale neví co se na temném území skrývá, jaké suroviny se zde těží, jaká je obrana temnoty.
2) Při vypořádávání příkazů – po večeři si temnota hodí kostkou na obranu ( u vzdálenějších území i 2x) . Hozené číslo musí být překonáno počtem paprsků, které rod vkládá. Varianty: Paprsků je méně než obrany temna – Světlo neuspělo, rod se neposunuje, paprsky propadají. Paprsků je více – Rod uspěl, získává pro svoji barvu další území, to se rozsvěcuje, odhaluje naleziště. Území je označeno rodovou značkou. Těžba surovin může započít až další den. Při remíze – rod může přihodit paprsek aby území získal. Pokud jej nemá, prohrál a území tma uhájila.
3) Rod může svá území bránit – na území umístí figurku obrany, každá figurka dává možnost bránit území – háže se za ni kostkou na obranu. Na území může být i více figurek. Obranné figurky se mohou přesouvat.
4) Je možné útočit i na již rozsvícené území jiných rodů.
5) Pozor tma může útočit také
6) Cílem bude rozsvítit co možná největší část mapy, rod se snaží získat co možná největší území.
Na závěr si ještě zpíváme za pomoci promítnutého textu nové táborové písně tuto písničku - Mýtos světla a tmy - mimochodem máte ji v odkazu, pusťte si ji , připravuji vám kvíz a ten neodpovíde aniž byste si vyposlechli text...
Odpoledne dále oddíly hrají:
1. - Mouchy, Dobrý den pane..., 2.-Siamská dvojčata s úkoly, 3.- má svojí oddílovou etapovku- právě nastala její první etapa, dále rybolov, 4.-taky rybolov, 5.- spolu se 7.- Na zloděje, 6.-latríny, 8.-střelba z kuše a luků, Tčka společně - Zámořské objevy,
no a naše dělnická třída - rozuměj správně hoši co staví hrad -budují tajnou chodbu ( pokládají podlahu, a zaklápí klenbou 80-ti centimetrovou chodbu), sekají trávníky a vůbec zvelebují tábor.
Po nástupu a dobré večeři následuje klidnější zaměstnání většinou v táboře - osobně jsem u 5 a 6 oddílu, který u staré zdi rozdělal ohýnek a sedíme s kytarou a táborovýma písničkama až do večerky, 1.- hraje sedanou a vyrábí si čelenky, 2 hraje plácanou a boj o míč, 3.a 4.- tvoří vlajku a čelenky, 7.spolu s 8.-Mařoch a Mařena - prý bylo velmi úspěšné, a T-čka hrají Freesbee, demonstranty apod.
Večer přichází už poměrně brzy, večerka je za naprosté tmy.My se bát nemusíme dnes v noci hlídají nejstarší kluci - 8 oddíl s názvem Desítka... Oddíláci jdou ještě na noční poradu a pak tábor utichá... Jo - moc - 4 oddíl - Armáda měla noční hru...
p.s. Děkujeme Shrekovi za pohled z Afghánistánu a pozdrav, dále Tonymu přejeme brzké uzdravení!
Suno esto kun vi!!
Hlavas
Den první, 15.8.2012 - den před otevřením tajemné truhlice
Ahoj všem co jsme zanechali v Hradci v, Praze, v Oseku , Brně či ve Svitavách - nechť mi prominou ti , které jsem opomněl! Tak jsme dobře dojeli, úspašně jsme se prostřídali - jen zkušenému táborníovi Pečovi ujel spacák zase do civilizace - máme ale rezervní, nebojte se že by spal bez přikrývek... Děti jsou ubytovány, sluníčko nám svítí a již ve 12 hodin jde mladší tábor na Jaruščin obídek. Do té doby připravujeme , vybalujeme materiál, máme rozhovor s oddíly T o pravidelch jejich života na táboře. V poledním klidu se připravujeme na noční zahájení celotáborovky, o tom Vám sem napíšu asi zítra.
Milí rodičové, prosím věnujte pozornost těmto řádkům:
budeme velmi rádi, když svým dětem budete hodně a často psát, zvláště těm nejmenším. Opravdu je to pro ně důležité. Pište ale jen pozitivní dopisy a příjemné informace. Děti, které dostávají vzkazy, že se Vám po nich stýská a zvláště ti malincí, tuto informaci těžko snáší a my bychom tady pak čelili slzičkám. Děkuji za pochopení
Další zprávy z prvního dne:
V průběhu prvního dne probíhají seznamovací hry, každý oddíl je zvlášť - odpoledne všichni odchází z tábora - na louky, do lesa a hraje se spousta drobnějších her, které slouží tomu , aby si děti zapamatovaly jména a vznikly kamarádské vazby. Tuto dobu využíváme k tomu abychom si dali do pořádku tábor a tak v táboře vrčí křovinořez a sekací traktůrek...
Po večeři se pokračuje v seznamovacích hrách, jen oddíly se již pohybují většinou v táboře. Čeká nás totiž večerní program. Stmívá se již brzy, proto ve 20.30 zní nástupový zvon, který svolává oddíly do hangáru. Zde dětem promítáme nový táborový film. Na závěr filmu je vidět jak dva oddíláci dovezli na tábor tajemnou truhlici, čímž film končí. Zdaleka ne však program - otevřely se vrata a .... oddíláci i s truhlicí vstupují dovnitř. Začnou dohady jestli truhlici otevřít či ne. Tábor se přidává do diskuze. V bouřlivé atmosféře jsou síly opatrných skoro stejně tak silné jako síly lehkomyslných... truhlici tedy otevíráme!
Když tu...
Náhle vypadla světla, oba oddíláci byli odmrštěni bokem, ozval se hrom a zjevila se... černá postava s ohavnou bílou maskou. Chvíli si nás prohlížela a pak prchla do tmy...
Nevíme co se stalo , jsme z toho vykuleni - ale říkáme si ráno je moudřejší večera , půjdeme spát.
V noci nás budí budíček. Je ráno - přestože je půlnoc - to ale děti nevědí ( pro jistotu jsme zajistili všechny hodinky) . Probíhá rozcvička a ranní hygiena. Oddíláci jsou zmateni. Všichni se stahujeme do hangáru, kde zasedá rada starších a mudruje proč nevyšlo Slunce. Vymýšlí se nový pozdrav - SUNO ESTO KUN VI ( světlo s tebou) a odpověď - LOMO KUN VI ( e temné pryč) . Pozdrav by mohl pomoci posílit vliv Slunce... Jeden ze starších objevil dávný mystický znak na čelenku. Další zase zajistil satelitní snímky naší země dokazující , že stmívání začalo ihned , jakmile jsme otevřeli truhlici... Objevili jsme i tajemný prach, který hoří modře, jen nevíme k čemu je.
Rada moudrých bude mudrovat ještě dlouho, ale my ostatní se jdeme podívat po táboře, kde se najednou objevily věci které můžeme potřebovat - prach, zlaté předměty a mystické figurky... Pak se jde na kutě...
Z našeho manuálu celotáborové hry:
První den – večer se promítne táborový film se závěrem – vpotácení se dvou nálezců truhlice a tuto otevřeme, ozvou se podivné zvuky, kolem se mihnou osvobození černí Zobáci ( přívrženci tmy). Začneme zkoumat předměty a nakonec nic nevykoumáme , tábor se slovy ráno moudřejší večera pošleme spát.
V noci po poradě by byl tábor vzbuzen - je však nutno zahrát habaďůru a nenápadně z dětí stáhnout hodinky, s tím, že je potřebujeme na hru na další den – Nenápadně!!
Večer po poradě – cca kolem 24 hodiny bude tábor vzbuzen, zahrajeme ráno, budeme se divit proč není slunce, proč je tma… proběhne ranní hygiena úklid a potom se odebereme do hangáru . Zde si zahrajeme na zasedání krizového štábu – jakási porada vedení a vybraných vedoucích ( účelem je vysvětlit hru – ale ne formou suché prezentace celotáborovky ) Představou je , že si před děti skupina vedoucích zasedne , budou mít jakousi osnovu, které se budou držet a tím by mohly být vysvětleny pravidla CTH . Nakonec tábor bude hledat první paprsky, obránce i hvězdný prach. Poté nástup a návrat do postelí.
1) Rovnováha mezi dobrým světlem a zlou tmou je narušena . Tma se snaží získat nadvládu. Hrozí nebezpečí úplného potlačení světla, chaosu a příchodu zla na Zemi. Zkusme pomoci Světlu a navrátit Zemi zpět rovnováhu.
2) K tématu bude připraven film, který dopodrobna odhalí tmu i světlo, jejich historii a také, proč se nyní začalo stmívat...
3) Hra bude celotáborově probíhat na velké mapě v hangáru, kde bude celé území zatemněno a budou vidět jen obrysy hranic jednotlivých zemí. Každá země na mapě může být zdrojem různých surovin či předmětů – může se zde těžit měsíční prach ( zkumavka s prachem), získávat záření – sluneční paprsek ( odznáček), rekrutovat obránce ( figurka)… Uprostřed bude území Dračí Skály – jediné osvětlené, které bude rozdělené na 3 základní národy – zelené, žluté a modré a ty pak dále na 3 základní rody. Celkem tedy bude tábor rozdělen na 9 skupin ( rodů) V čele rodu budou praktikanti nebo alespoň schopné T-čko. Praktikanti svému rodu pomáhají a ženou rod do aktivit, přenáší informace.
Suno esto kunvi!!! Hlavas